Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/56050
Title: Фінансові відносини у сфері вищої освіти, основані на осібній та взаємній відповідальності суб’єктів
Other Titles: Financial relations in higher education on the basis of personal and mutual responsibility
Authors: Загірняк, Д. М.
Кратт, О. А.
Загірняк, М. В.
Zagirniak, D.
Kratt, O.
Zagirnyak, M.
Affiliation: Кременчуцький національний університет ім. Михайла Остроградського
Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University
Bibliographic description (Ukraine): Загірняк Д. М. Фінансові відносини у сфері вищої освіти, основані на осібній та взаємній відповідальності суб’єктів / Д. М. Загірняк, О. А. Кратт, М. В. Загірняк // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — № 2(6). — С. 17–26.
Bibliographic description (International): Zagirniak D. Financial relations in higher education on the basis of personal and mutual responsibility / D. Zagirniak, O. Kratt, M. Zagirnyak // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Problemy ekonomiky ta upravlinnia. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — No 2(6). — P. 17–26.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління, 2(6), 2020
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління
Issue: 2(6)
Issue Date: 24-Feb-2020
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
DOI: doi.org/10.23939/semi2020.02.017
UDC: 37.015.6
378
JEL: E44
I22
Keywords: фінансові відносини
вища освіта
освітні послуги
відповідальність
financial relations
higher education
educational services
responsibility
Number of pages: 10
Page range: 17-26
Start page: 17
End page: 26
Abstract: Визначено інструментарій реалізації бюджетної політики держави за допомогою типізації фінансових відносин суб’єктів сфери вищої освіти. Солідарно-субсидіарний тип фінансових відносин визначає роль держави і як регулятора, і як замовника освітніх послуг. Як регулятор держава орієнтує поведінку споживачів на потреби ринку праці, а діяльність ЗВО − на фінансову автономію. Як замовник держава відповідає за фінансування ВО у вигляді держзамовлення. Солідарно-субсидіарний тип відносин держзамовника із постачальниками і споживачами освітніх послуг за допомогою інструментів, що дають змогу одночасно уникнути беззбитковості освітньої діяльності за спеціальністю і задовольнити потреби регіонального ринку праці, реалізує бюджетну політику держави у сфері вищої освіти, спрямовану на культивування індивідуальної та взаємної відповідальності суб’єктів.
Some implementatation tools of the state’s budget policy due to the typification of financial relations in higher education are determined in the article. The acceptability of the type of relations of the higher education institutions (paternalism, solidarity, subsidiarity) regarding the effectiveness of the state‘s financial policy is clarified. The economic responsibility of the state and higher education insrtitutions as a basic condition of subsidiary relations is revealed.Quantitative parameters of subsidiary relations of the state as a customer of educational services and higher education institution as a service provider are determined. Financial relations in the field of higher education are characterized by antagonism between the paternalism of the state and the principle of market relations. Partnership relations are based on the principles according to which market subjects are partners in achieving their goals. The hierarchy of higher education makes partnership relations impossible due to the subordination of the goals of the institutions. Solidarity as a type of relationship implies mutual responsibility and mutual assistance based on the unity of interests of the institutions. The solidarity of the state and higher education institutions is manifested in two aspects. The first one is the relationship concerning granting permission by the state to an institution for educational activities. The second aspect consists in the relationship concerning purchasing the educational services of the institution by the state. The aspects of solidarity are a reflection of the regulatory and commercial powers of the state. The mutual responsibility of the institutions of the different levels creates a subsidiary type of relationship. The establishment of subsidiary relations means the introduction of economic feasibility of providing educational services. The object of subsidiarity between the state and institutions is the minimum break-even point of demand for educational services (in the specialty of a certain level of education and form of education). A necessary condition for determining the amount is to establish the value of costs for an academic year per student who receives the service. In case of impossibility to form the minimum amount of demand the enrolment to a specialty is canceled. According to market principles, the amount of demand for specialties is of interest to HEI in the case when the tuition fee covers the cost of providing the service. Thus, the range of educational services of the institution may change annually. Solidarity-subsidiary relations regulate the obligations of the state and higher education institutions as to financing the forecasted demand for educational services. Relations among higher education institutions are the methodological basis of public funding. Solidarity-subsidiary type of relations means a combination of individual and collective responsibilities. The state simultaneously acts as a regulator and customer of educational services. The role of the regulator is to focus consumers of educational services on the needs of the labor market, and higher education institutions – on financial autonomy. The role of the customer is to share the responsibility for financing higher education with higher education institutions, which should involve other sources of funding for educational services. A conceptual approach is linked to the determination by higher education institutions of the minimum possible break-even point of the amount of services that they undertake to sell to the state as a regulator. The state as a customer undertakes to share responsibility with institutions through the purchase of part of the services subject to the sale of a minimum amount. The conceptual approach allows achieving the unity of regulatory and commercial components in the activities of the state in the field of higher education.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/56050
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020
© Загірняк Д. М., Кратт О. А., Загірняк М. В., 2020
URL for reference material: https://vstup.edbo.gov.ua
References (Ukraine): 1. Kupets O. (2016). Education-job mismatch in Ukraine: Too many people with tertiary education or too many jobs for low-skilled? Journal of Comparative Economics, Vol. 44, Issue 1, рр. 125−147.
2. Вітренко Ю. та ін. (2017). Економічні відносини у системі вищої освіти: модернізація в умовах інноваційної економіки: монографія / за заг. ред. Ю. Вітренка. К.: Інститут вищої освіти НАПН України, 165 с.
3. Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти (2015): Постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 № 266. Офіційний вісник України, № 38, ст. 1147.*
4. Красільник О. (2015). Проблеми та перспективи фінансування вищих навчальних закладів України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, № 2 (167), С. 110−117.
5. “Вступ”: вебсайт ЄДЕБО. URL: https://vstup.edbo.gov.ua (дата звернення: 29.09.2020).
6. Про затвердження Умов прийому для здобуття вищої освіти в 2020 році (2019): затв. наказом МОН України від 11.10.2019 № 1285 (у ред. наказу від 04.05.2020 № 591). Офіційний вісник України, № 97, ст. 3249.
7. Про затвердження Порядку розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів (2013): Постанова Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 363. Офіційний вісник України, № 39, ст. 1378.
8. Сиченко В. В. (2009). Основні етапи розвитку державного управління системою вищої освіти. Теорія та практика державного управління, № 1, С. 265‒273.
9. Li A., Zumeta W. (2015). State Support for Higher Education. The Palgrave international handbook of higher education policy and governance / eds. J. Huisman, H. Boer, D. Dill, M. Souto-Otero. New York: Palgrave Macmillan, рр. 463−483.
10. Павлушенко Т. О. (2015). Сутність формування та використання фінансових ресурсів бюджетних вищих навчальних закладів. Науковий вісник ХДУ. Серія Економічні науки, Вип. 11, Ч. 4. Херсон: ХДУ, С. 134−138.
11. Підгорний А. З., Корольова Т. С., Лапіна І. С. (2013). Бюджетування – ефективний засіб управління фінансами ВНЗ. Вісник соціально-економічних досліджень, Вип. 2 (49), ч. 1. С. 155−162.
12. Куклін О. В. (2011). Напрями оптимізації фінансового механізму вищого навчального закладу. Фінанси, облік і аудит, № 18, С. 219−230.
13. Боголіб Т. (2012). Нормативний метод фінансування освіти. Економічний вісник університету, Вип. № 18/2. Переяслав-Хмельницький: ДВНЗ ПХДПУ ім. Г. Сковороди, С. 260‒266.
14. Коверник Н. В. (2015). Оптимальні шляхи фінансового забезпечення освіти в Україні. Економічний вісник університету, Вип. № 27/1. Переяслав-Хмельницький: ДВНЗ ПХДПУ ім. Г. Сковороди, С. 178−183.
15. Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності (2020): Постанова Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1146. Офіційний вісник України, № 4, т. 2, ст. 213.
16. Державний контракт на надання послуг з підготовки кваліфікованих робітників закладом професійної (професійно-технічної) освіти за професіями загальнодержавного значення (2017): Наказ МОН України від 04.10.2017 № 1349. Офіційний вісник України, № 92, ст. 2809.
17. Шевцов А. Ліцензування по-новому. Освіта України. 29 травня 2018 року, № 21 (1567), С. 8, 9.
References (International): 1. Kupets O. (2016). Education-job mismatch in Ukraine: Too many people with tertiary education or too many jobs for low-skilled? Journal of Comparative Economics, Vol. 44, Issue 1, рр. 125−147.
2. Ju. Vitrenko ta in. (2017). Ekonomichni vidnosyny u systemi vyshhoi’ osvity: modernizacija v umovah innovacijnoi’ ekonomiky: monogr. / za zag. red. Ju. Vitrenka. Kyi’v: Instytut vyshhoi’ osvity NAPN Ukrai’ny, 165 s.
3. Pro zatverdzhennja pereliku galuzej znan’ i special’nostej, za jakymy zdijsnjujet’sja pidgotovka zdobuvachiv vyshhoi’ osvity (2015): Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 29.04.2015 No. 266. Oficijnyj visnyk Ukrai’ny, No. 38, st. 1147.
4. Krasil’nyk O. (2015). Problemy ta perspektyvy finansuvannja vyshhyh navchal’nyh zakladiv Ukrai’ny. Visnyk Kyi’vs’kogo nacional’nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, No. 2 (167), S. 110−117.
5. “Vstup”: vebsajt JeDEBO. URL: https://vstup.edbo.gov.ua (data zvernennja: 29.09.2020).
6. Pro zatverdzhennja Umov pryjomu dlja zdobuttja vyshhoi’ osvity v 2020 roci (2019): zatv. nakazom MON Ukrai’ny vid 11.10.2019 No. 1285 (u red. nakazu vid 04.05.2020 No. 591). Oficijnyj visnyk Ukrai’ny, No. 97, st. 3249.
7. Pro zatverdzhennja Porjadku rozmishhennja derzhavnogo zamovlennja na pidgotovku fahivciv, naukovyh, naukovo-pedagogichnyh ta robitnychyh kadriv, pidvyshhennja kvalifikacii’ ta perepidgotovku kadriv (2013): Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 20.05.2013 No. 363. Oficijnyj visnyk Ukrai’ny, No. 39, st. 1378.
8. Sychenko V. V. (2009). Osnovni etapy rozvytku derzhavnogo upravlinnja systemoju vyshhoi’ osvity. Teorija ta praktyka derzhavnogo upravlinnja, No. 1, S. 265‒273.
9. Li A., Zumeta W. (2015). State support for higher education. The Palgrave international handbook of higher education policy and governance / eds. J. Huisman, H. Boer, D. Dill, M. Souto-Otero. New York: Palgrave Macmillan, рр. 463−483.
10. Pavlushenko T. O. (2015). Sutnist’ formuvannja ta vykorystannja finansovyh resursiv bjudzhetnyh vyshhyh navchal’nyh zakladiv. Naukovyj visnyk HDU. Serija Ekonomichni nauky, Vyp. 11, Ch. 4. Herson: HDU, S. 134−138.
11. Pidgornyj A. Z., Korol’ova T. S., Lapina I. S. (2013). Bjudzhetuvannja – efektyvnyj zasib upravlinnja finansamy VNZ. Visnyk social’no-ekonomichnyh doslidzhen’, Vyp. 2 (49), ch. 1, S. 155−162.
12. Kuklin O. V. (2011). Naprjamy optymizacii’ finansovogo mehanizmu vyshhogo navchal’nogo zakladu. Finansy, oblik i audit, No. 18, S. 219−230.
13. Bogolib T. (2012). Normatyvnyj metod finansuvannja osvity. Ekonomichnyj visnyk universytetu, Vyp. 18/2. Perejaslav-Hmel’nyc’kyj: DVNZ PHDPU im. G. Skovorоdy, S. 260‒266.
14. Kovernyk N. V. (2015). Optymal’ni shljahy finansovogo zabezpechennja osvity v Ukrai’ni. Ekonomichnyj visnyk universytetu, Vyp. 27/1. Perejaslav-Hmel’nyc’kyj: DVNZ PHDPU im. G. Skovorоdy, S. 178−183.
15. On the distribution of state budget expenditures between higher education institutions on the basis of indicators of their educational, scientific and international activities (2020): Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 24.12.2019 № 1146. Official Gazette of Ukraine. No. 4, vol. 2, art. 213.
16. State contract for the provision of services for the training of skilled workers by the institution of professional (vocational) education in professions of national importance (2017): Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 04.10.2017 № 1349. Official Gazette of Ukraine, No. 92, Art. 2809
17. Shevtsov A. (2018). Licensing in a new way. Education of Ukraine. May 29, 2018. No. 21 (1567), pp. 8, 9.
Content type: Article
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління. – 2020. – № 2 (6)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.