Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/56042
Title: State regulation and support of organic farming in Canada and Ukraine: an overview of key indicators and comparative analysis of both countries
Other Titles: Державне регулювання та підтримка органічного сільськогосподарського виробництва Канади та України: огляд основних показників та порівняльний аналіз двох країн
Authors: Гвоздь, О. М.
Горинь, М. О.
Hvozd, O. M.
Goryn, M. O.
Affiliation: Львівський національний університет імені Івана Франка
Ivan Franko National University of Lviv
Bibliographic description (Ukraine): Hvozd O. M. State regulation and support of organic farming in Canada and Ukraine: an overview of key indicators and comparative analysis of both countries / O. M. Hvozd, M. O. Goryn // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — № 2(6). — С. 125–132.
Bibliographic description (International): Hvozd O. M. State regulation and support of organic farming in Canada and Ukraine: an overview of key indicators and comparative analysis of both countries / O. M. Hvozd, M. O. Goryn // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Problemy ekonomiky ta upravlinnia. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — No 2(6). — P. 125–132.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління, 2(6), 2020
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління
Issue: 2(6)
Issue Date: 24-Feb-2020
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
DOI: doi.org/10.23939/semi2020.02.125
UDC: 332.025
JEL: Q10
L51
Keywords: органічне сільськогосподарське виробництво
органічна продукція
державне регулювання органіки
державна підтримка органічного землеробства
регіональна підтримка органічного землеробства
субсидії на органічне сільське господарство
organic farming
organic food
state regulation of organics
state support of organic farming
regional support of organic farming
subsidies for organic agriculture
Number of pages: 8
Page range: 125-132
Start page: 125
End page: 132
Abstract: Мета органічного сільськогосподарського виробництва – забезпечити людство високоякісною їжею без генетично модифікованих організмів та підтримати концепцію сталого розвитку суспільства. У статті визначено численні переваги органічного сільського господарства, що змушують задуматися про перспективи розвитку світового сільського господарства як одного із ключових факторів, що впливають на майбутнє наступних поколінь. У цій роботі також висвітлено основні передумови необхідності державної підтримки органічного виробництва у світі на прикладі двох великих органічних виробників – Канади та України та виконано порівняльний аналіз сучасного стану розвитку органічного сільськогосподарського виробництва цих країн.
The goal of organic agricultural production is to provide humanity with high-quality food without genetically modified organisms and to support the sustainability of society. It is noted that the many benefits of organic agriculture make us think about the prospects for the development of global agriculture as one of the key factors influencing the future of the next generations. n this article we outline the main stages of evolution in the organic farming sphere and emphasize the characteristics that are relevant to each stage; define the term “organic farming” specified for Canadian and Ukrainian legislative systems. This paper also highlights the main prerequisites for the need for state support for organic production in the world on the example of two big organic producers – Canada and Ukraine. Based on the main indicators of the current state and level of development in both countries, the need for government regulation, support, and stimulation are considered. The main approaches to the stimulation and development of organic production in Canada are considered in order to determine priorities for Ukraine. It is established that subsidies for organic agriculture in Canada at one time gave an extremely important impetus to the development of this area of agricultural production, which ultimately led to significant progress in environmental protection, climate change mitigation, health, development of rural areas, and consumer protection. Also, it gave a significant boost for the national farmers, so they could grow in the area and improve their farming activity using innovative technologies. The domestic experience of financial and organizational and legal support of the organic sphere at the state and regional levels for the formation of areas for improvement is analyzed. The necessity of not only direct financial state support, but also active educational, research, and organizational support together with representatives of the active community and business has been proved. It was recovered that the main problems of the development of organic farming in Ukraine and obstacles to the formation of green policy in the field of agriculture include the following: lack of state control and statistical reporting of production, circulation, and sale of organic production; lack of developed infrastructure in the organic sector of the agricultural sector; imperfection of the system of certification and labeling of organic products, inconsistency of these processes with European standards; lack of state support programs for organic producers and an insufficient number of local support programs. The necessity of a systematic approach to the stimulation and development of the domestic organic sphere to ensure the sustainability of the agricultural sector of Ukraine is substantiated. It is established that the policy of organic support in our country is not yet characterized by a high level of system and consistency, but important initial steps have been taken in the areas of organizational, legal, and financial support of organic production.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/56042
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020
© Hvozd O. M., Goryn M. O., 2020
URL for reference material: https://choosecanadaorganic.ca/organic101/
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496-19
https://www.fibl.org/fileadmin/documents/shop/5011-organic-world-2020.pdf
https://www.canada.ca/en/agriculture-agrifood/news/2018/01/supporting_the_growthofcanadasorganicsector.html
http://www1.ifc.org/wps/wcm/connect/RegProjects_Ext_Content/IFC_External_Corporate_Site/USPP_HomeRU/ProjectMaterialsRU/
http://malakava.com/articles/12515
http://www.niss.gov.ua/articles/1292/
http://www.niss.gov.ua/articles/1292
https://doi.org/10.7441/joc.2019.02.09
References (Ukraine): 1. Сhoose Canada organic. Available at: https://choosecanadaorganic.ca/organic101/
2. Артиш В. І. (2010) Розвиток світового ринку органічної продукції. Економіка АПК, № 3, С. 113–116.
3. Про базові принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції: Закон України від 03.07.2019 № 2496-VII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496-19.
4. Federal-Provincial Agricultural Committee on Environmental Sustainability (1990). Growing Together: Report to Ministry of Agriculture. Ottawa.
5. Зайчук Т. О. (2009). Виробництво екологічно чистих продуктів харчування як стратегічний напрямок розвитку України. Економіка і регіон. Серія: Економіка та управління національним господарством, ПолтНУ, № 1 (20), С. 101.
6. https://www.fibl.org/fileadmin/documents/shop/5011-organic-world-2020.pdf
7. The official website of Canadian Government. Available at: https://www.canada.ca/en/agriculture-agrifood/news/2018/01/supporting_the_growthofcanadasorganicsector.html.
8. Зайчук Т. О. (2008). Маркетинговиий підхід до визначення стратегії розвитку сільського господарства України. ІХ Міжнар. наук.-практ. конф. “Теорія і практика сучасної економіки”: зб. тез доповідей, Черкаси: ЧДТУ, С. 155–158.
9. Дослідження IFC “Інвестиційиий клімат в Україні: яким його бачить бізнес” (2011). Available at: http://www1.ifc.org/wps/wcm/connect/RegProjects_Ext_Content/IFC_External_Corporate_Site/USPP_HomeRU/ProjectMaterialsRU/.
10. Белінська С. (2011) Концептуальні засади гарантій безпечності харчових продуктів. Проблеми безпечності товарів. Серія: Товари і ринки, No. 1, С. 176.
11. Гончаренко С. Чи безпечний сир в мишоловці? Національний прес-клуб “Українська перспектива”. № 6 (213). Available at: http://malakava.com/articles/12515.
12. Про тенденції розвитку органічного виробництва сільськогосподарської продукції в Україні (2012). (Національний інститут стратегічних досліджень: аналітична записка). Available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1292/
13. Сенишин О., Кундицький О. та Клепанчук О. (2019). Індексний аналіз для оцінки конкурентоспроможності харчових продуктів в Україні. Журнал конкурентоспроможності, 11 (2), С. 130–143.
14. Kohls, R. L., & Uhl, J. N. (1990). Marketing of agricultural products, 7th ed., Macmillan Publishing Company, New York, USA; Collier MacMillan publishers, London, UK.
15. McCall, A., & Timothy, J. (1997). Agriculture Policies and World Markets. New York, USA; Collier MacMillan publishers, London, UK.
References (International): 1. Сhoose Canada organic. Retrieved from: https://choosecanadaorganic.ca/organic101/
2. Artysh V. (2010). Rozvytok svitovoho rynku orhanichnoi produktsii [Development of the world market of organic products]. Ekonomika APK [Economics of the agro-industrial complex], No. 3, рр. 113–116.
3. Zakon Ukrainy vid 03.07.2019 No. 2496-VII “On the basic principles and requirements for organic production, circulation and labeling of organic products” [Law of Ukraine dated 03/07/2019 No. 2496-VII “On the basic principles and requirements for organic production, circulation and labeling of organic products”]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496-19.
4. Federal-Provincial Agricultural Committee on Environmental Sustainability (1990). Growing Together:Report to Ministry of Agriculture. Ottawa.
5. Zaychuk T. (2009). Vyrobnytstvo ekolohichno chystykh produktiv kharchuvannia yak stratehichnyi napriamok rozvytku Ukrainy [Production of ecologically clean food products as a strategic direction of Ukraine's development]. Ekonomika i rehion. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom [Economy and region. Series: Economics and management of the national economy], No. 1 (20), рр. 101.
6. https://www.fibl.org/fileadmin/documents/shop/5011-organic-world-2020.pdf
7. The official website of Canadian Government. Retrieved from: https://www.canada.ca/en/agriculture-agrifood/news/2018/01/supporting_the_growthofcanadasorganicsector.html.
8. Zaychuk T. (2008). Marketynhovyi pidkhid do vyznachennia stratehii rozvytku silskoho hospodarstva Ukrainy [Marketing approach to determining the strategy of agricultural development of Ukraine]. IX International. scientificpractical conf. “Theory and practice of modern economics”: сoll. abstracts. Cherkasy: ChSTU, рр. 155–158.
9. IFC study “Investment climate in Ukraine: how business sees it” (2011). Retrieved from: http://www1.ifc.org/wps/wcm/connect/RegProjects_Ext_Content/IFC_External_Corporate_Site/USPP_HomeRU/ProjectMaterialsRU/.
10. Belinska S. (2011). Kontseptualni zasady harantii bezpechnosti kharchovykh produktiv [Conceptual principles of food safety guarantees]. Problemy bezpechnosti tovariv. Seriia: Tovary i rynky [Problems of product safety. Series: Goods and markets], No. 1, рр. 176.
11. Goncharenko S. (2013). Chy bezpechnyi syr v mysholovtsi? [Is cheese safe in a mousetrap?]. Natsionalnyi pres-klub “Ukrainska perspektyva” [National Press-Club “Ukrainian Perspective”], No. 6. Retrieved from: http://malakava.com/articles/12515.
12. On the trends of development of organic production of farming products in Ukraine (2012). (National Institute of strategic studies: analytical note). Retrieved from: http://www.niss.gov.ua/articles/1292.
13. Senyshyn, O., Kundytskyj, O., & Klepanchuk, O. (2019). An Index Analysis for the Assessment of the Competitiveness of Food Products in Ukraine. Journal of Competitiveness, 11(2), рр. 130–143. Retrieved from: https://doi.org/10.7441/joc.2019.02.09.
14. Kohls, R. L., & Uhl, J. N. (1990). Marketing of agricultural products, 7th ed., Macmillan Publishing Company, New York, USA; Collier MacMillan publishers, London, UK.
15. McCall, A., & Timothy, J. (1997). Agriculture Policies and World Markets. New York, USA; Collier MacMillan publishers, London, UK.
Content type: Article
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління. – 2020. – № 2 (6)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.