Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/55909
Title: Циркулярна модель взаємозв’язку інноваційної системи ємності підприємства та експортної діяльності
Other Titles: Circular model of interaction of enterprise innovation capacity and exports
Authors: Жигало, О. Ю.
Zhyhalo, O. Yu.
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Жигало О. Ю. Циркулярна модель взаємозв’язку інноваційної системи ємності підприємства та експортної діяльності / О. Ю. Жигало // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 2. — № 1. — С. 46–58.
Bibliographic description (International): Zhyhalo O. Yu. Circular model of interaction of enterprise innovation capacity and exports / O. Yu. Zhyhalo // Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 2. — No 1. — P. 46–58.
Is part of: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку, 1 (2), 2020
Journal/Collection: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку
Issue: 1
Volume: 2
Issue Date: 24-Feb-2020
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
DOI: doi.org/10.23939/smeu2020.01.046
UDC: 658.589
339.5
Keywords: інноваційна ємність
інновації
експорт
стейкхолдери
дифузія
моніторинг
навчання через експорт
абсорбція
підприємство
innovation capacity
innovations
exports
stakeholders
diffusion
monitoring
learning by export
absorption
enterprise
Number of pages: 13
Page range: 46-58
Start page: 46
End page: 58
Abstract: Проаналізовано сучасний стан експорту результатів інноваційної діяльності вітчизняних підприємств. На підставі отриманих результатів ідентифіковано низький рівень розвитку технологічного експорту в Україні на фоні існування інноваційної ємності вітчизняних бізнес-структур. З метою активізації експортної діяльності та подальшого нарощення інноваційної ємності українських підприємств розроблено та обґрунтовано циркулярну модель взаємозв’язку інноваційної ємності та експортної діяльності.
In the current conditions of globalization and European integration, the need for the development of innovative economy and activation of export activity, innovation capacity is one of the key drivers of export diversification towards science-intensive products. An important prerequisite for starting and developing export activity is not only the availability of sufficient innovation potential, but also the willingness, need and feasibility of introducing and commercializing innovative products in foreign markets. The innovation capacity is a comprehensive indicator that covers all internal and external factors that reflect an entity's ability to innovate under certain existing conditions. The use of innovative capacity by domestic enterprises in the form of introduction and commercialization of innovations in foreign markets will ensure the development of Ukrainian technological exports. At the same time, innovative activity of domestic enterprises in foreign markets on the basis of monitoring the activities of key market entities (consumers, competitors, partners) leads to the learning of business structure through the acquisition and absorption of innovative ideas and experience. All of the above mentioned forms a closed cyclical process, which is based on the following key tenets: under the influence of integration and globalization processes, as well as the functioning of an integrated network of stakeholders, the innovative capacity of the enterprise is an effective driver for the implementation and commercialization of the results of its innovative activity at the foreign markets; during the commercialization of the results of innovative activity of the enterprise, their diffusion between potential consumers occurs; due to innovation activity during the commercialization of the results of innovative activity , the enterprise monitors consumers, counterparties, competitors, who may be carriers of future innovative ideas, and thus the export-learning mechanism is implemented; the result of learning by exporting can be the absorption of innovative ideas by the enterprise that increase the level of its innovation capacity.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/55909
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020
© Жигало О. Ю., 2020
URL for reference material: https://data.worldbank.org/indicator/NV.MNF.TECH.ZS.UN?locations=UA-TO&most_recent_year_desc=false
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-18/germany-breaks-korea-s-six-yearstreak-as-most-innovative-nation
https://www.globalinnovationindex.org/gii-2019-report#
http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_en
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-18/germany-breaks-korea-ssix-year-streak-as-most-innovative-nation
References (Ukraine): 1. The World Bank Open Data (2017). Medium and High-Tech Industry. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO), Competitive Industrial Performance (CIP) database. URL: https://data.worldbank.org/indicator/NV.MNF.TECH.ZS.UN?locations=UA-TO&most_recent_year_desc=false (accessed at 15 February 2020).
2. Bloomberg (2019). Bloomberg Innovation Index.Germany Breaks Korea’s Six-Year Streak as Most Innovative Nation. URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-18/germany-breaks-korea-s-six-yearstreak-as-most-innovative-nation (accessed at 18 March 2020).
3. The Global Innovation Index (2019). Report: The Global Innovation Index Rankings 2019. URL: https://www.globalinnovationindex.org/gii-2019-report# (accessed at 3 March 2020).
4. The World Economic Forum (2019). The Global Competitiveness Report 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf (accessed at 22 February 2020).
5. The European Commission (2019). The European innovation scoreboard 2019. URL: https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_en (accessed at 7 March 2020).
6. Кабінет Міністрів України (2017). Розпорядження про схвалення Експортної стратегії України на 2017–2021 рр. від 27 грудня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80 (станом на 10 лютого 2020 р.).
7. Mińska-Struzik Ewa (2014). Od eksportu do innowacji. Uczenie się przez eksport , Warszawa, Difin SA.
8. Salomon R. and Shaver J. M. (2005). Learning by Exporting: New Insights from Examining Firm Innovation. Journal of Economics and Management Strategy, 14(2), рр. 431–460.
9. Blalock G. and Getler P. (2004). Learning from exporting revisited in a less developed country. Journal of Development Economics, 75, рр. 397–416.
10. Aw B. Y., Roberts M. J. and Winston T. (2007). The complementary role of exports and R&D investments as Sources of Productivity Growth. The World Economics, 30(1), рр. 83–104.
11. Polski Instytut Ekonomiczny (2019). Liderzy rewolucji technologicznej w polskim eksporcie, Warszawa, Polski Instytut Ekonomiczny.
12. Косцик Р. С. (2012). Комерціалізація інноваційної продукції: сутність, значення та принципи здійснення. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, Серія: “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку”. № 727. С. 320–328.
13. Ванькович Л. Я. (2016). Сутність поняття “дифузія результатів інноваційної діяльності підприємства. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, Серія: “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку”, № 851. С. 134–139.
References (International): 1. The World Bank Open Data (2017). Medium and High-Tech Industry. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO), Competitive Industrial Performance (CIP) database. Retrieved from: https://data.worldbank.org/indicator/NV.MNF.TECH.ZS.UN?locations=UA-TO&most_recent_year_desc=false (accessed at 15 February 2020).
2. Bloomberg (2019). Bloomberg Innovation Index.Germany Breaks Korea’s Six-Year Streak as Most Innovative Nation. Retrieved from:https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-18/germany-breaks-korea-ssix-year-streak-as-most-innovative-nation (accessed at 18 March 2020).
3. The Global Innovation Index (2019). Report: The Global Innovation Index Rankings 2019. Retrieved from: https://www.globalinnovationindex.org/gii-2019-report# (accessed at 3 March 2020).
4. The World Economic Forum (2019). The Global Competitiveness Report 2019. Retrieved from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf (accessed at 22 February 2020).
5. The European Commission (2019). The European innovation scoreboard 2019. Retrieved from:https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_en (accessed at 7 March 2020).
6. Kabinet Ministriv Ukrainy (2017). Rozporiadzhennia pro skhvalennia Eksportnoi stratehii Ukrainy na 2017–2021 rr. vid 27 hrudnia 2017 r. [Decree on approval of the Ukrainian Export Strategy for 2017–2021 of December 27, 2017]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80 (accessed at 10 February 2020).
7. Mińska-Struzik Ewa (2014). Od eksportu do innowacji. Uczenie się przez eksport , Warszawa, Difin SA (in Polish).
8. Salomon R. and Shaver J. M. (2005). Learning by Exporting: New Insights from Examining Firm Innovation. Journal of Economics and Management Strategy, 14(2), рр. 431–460 (in English).
9. Blalock G. And Getler, P. (2004). Learning from exporting revisited in a less developed country. Journal of Development Economics, 75, рр. 397–416 (in English).
10. Aw B. Y., Roberts M. J. and Winston T. (2007). The complementary role of exports and R&D investments as Sources of Productivity Growth. The World Economics, 30(1), рр. 83–104 (in English).
11. Polski Instytut Ekonomiczny (2019). Liderzy rewolucji technologicznej w polskim eksporcie, Warszawa, Polski Instytut Ekonomiczny (in Polish).
12. Kostsyk R. S. (2012). Komertsializatsiia innovatsiinoi produktsii: sutnist, znachennia ta pryntsypy zdiisnennia [Commercialization of innovative products: essence, values and principles of implementation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, Seriia: “Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku”[Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, Series: “Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Development Problems”], 727, рр. 320–328 (in Ukrainian).
13. Vankovych L. Ya. (2016). Sutnist poniattia “dyfuziia rezultativ innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstva” [The essence of the concept of “diffusion of results of enterprise innovation activity”]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, Seriia: “Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku”[Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, Series: “Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Development Problems”], 851, рр. 134–139 (in Ukrainian).
Content type: Article
Appears in Collections:Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2020. – Volume 2, number 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.