Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/55906
Title: Формування маркетингових рішень у системі управління підприємством
Other Titles: Formation of marketing decisions in the enterprise management system
Authors: Двуліт, З. П.
Левченко, О. В.
Деркач, Д. М.
Dvulit, Z. P.
Levchenko, O. V.
Derkach, D. M.
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Державний університет інфраструктури та технологій
Lviv Polytechnic National University
State University of Infrastructure and Technologies
Bibliographic description (Ukraine): Двуліт З. П. Формування маркетингових рішень у системі управління підприємством / З. П. Двуліт, О. В. Левченко, Д. М. Деркач // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 2. — № 1. — С. 21–28.
Bibliographic description (International): Dvulit Z. P. Formation of marketing decisions in the enterprise management system / Z. P. Dvulit, O. V. Levchenko, D. M. Derkach // Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 2. — No 1. — P. 21–28.
Is part of: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку, 1 (2), 2020
Journal/Collection: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку
Issue: 1
Volume: 2
Issue Date: 24-Feb-2020
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
DOI: doi.org/10.23939/smeu2020.01.021
UDC: 658.8
331.1
Keywords: управління підприємством
маркетингове рішення
маркетинговий аналіз
система управління
інтегральний показник
enterprise management
marketing solution
marketing analysis
management system
integral index
Number of pages: 8
Page range: 21-28
Start page: 21
End page: 28
Abstract: Висвітлено підходи до визначення сутності поняття “маркетинг”. Запропоновано процес розроблення та ухвалення маркетингових рішень на підприємстві. Сформовано послідовність оцінювання ефективності маркетингової діяльності. Запропоновано інтегральний показник оцінювання рівня такої ефективності, що охоплює показники ефективності: збуту, заходів просування, товарної політики, цінової політики та інших маркетингових заходів. Систематизовано рівні ефективності маркетингової діяльності, їхні відповідні характеристики та заходи щодо їх підвищення.
The article deals with different approaches to defining the essence of the concept of “marketing”. The basic stages of the process of developing and making marketing decisions in the enterprise management system are investigated, the content and procedure of interaction of the main elements of the marketing decision making process are determined. It is proposed to carry out the process of development and adoption of marketing decisions in the enterprise, which consists of 4 main stages: marketing analysis of the enterprise, marketing synthesis, development of operational management decisions on the system of marketing management of the enterprise, control of the implementation of marketing management decisions. The formation of marketing decisions involves the marketing analysis of each of the elements of the enterprise marketing complex, which is based on the study of factors of internal and external (direct and indirect action) of the company environment, market status and major trends, assessing market attractiveness, etc. Marketing as one of the important functions of entrepreneurial activity ensures stable, competitive functioning and development of the enterprise in the market of goods or services, taking into account the influence of factors of internal and external environment of functioning. Understanding the theoretical foundations of determining the effectiveness of marketing activities will facilitate the adoption of rational and optimal marketing decisions, as well as the development of strategies and programs for marketing activities based on them. The sequence of estimation of efficiency of marketing activity which consists of 3 stages is formed. The conclusion is made about the expediency of estimating the level of effectiveness of marketing activity by means of the integral indicator. This metric includes individual metrics for each element of the marketing mix: metrics for sales performance, sales promotion effectiveness, product policy effectiveness, pricing policy effectiveness, and other marketing activities. Marketing performance levels, their respective characteristics and measures to increase them using the Harrington scale have been systematized.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/55906
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020
© Двуліт З. П., Левченко О. В., Деркач Д. М., 2020
URL for reference material: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/23413
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2011_4_10
http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2012_11%282%29__11
http://nbuv.gov.ua/UJRN/pprbsu_2014_38_30
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknteu_2015_5_4
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_
http://globalnational.in.ua/archive/17-2017/71.pdf
http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4725
References (Ukraine): 1. Кулиняк І. Я., Базарко С. В. (2017). Оцінювання та підвищення ефективності маркетингової діяльності підприємств. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія “Економіка”. Мукачево: Вид-во МДУ, Вип. 2(8). С. 94–100.
2. Балановська Т. І., Гогуля О. П. (2010). Управління маркетинговою діяльністю на агропродовольчому ринку Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Вип. 154, Ч. 1. С. 368–373.
3. Чухрай Н. І. (2013). Промисловий маркетинг у сучасних умовах господарювання. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. № 754. С. 92–98 Електронний ресурс]. – URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/23413
4. Примак Т. О. (2011). Маркетингові комунікації: особливості підготовки фахівців. Маркетинг в Україні. № 4. С. 46–52. [Електронний ресурс]. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2011_4_10
5. Друкер П. (2002). Задачи менеджмента в XXI веке. М.: Вильямс. 272 с.
6. Дойль П. (2001). Маркетинг, ориентированный на стоимость. СПб.: Питер. 480 с.
7. Коноплянникова М. А. (2017). Управління маркетинговою діяльністю: поняття, принципи, підходи. Глобальні та національні проблеми економіки. № 17. С. 332–336.
8. Петруня Ю. Є. (2007). Маркетинг: навч. посіб. К.: Знання. 325 с
9. Юрко І. В., Устьян О. Ю. (2012). Еволюція теорії маркетингу в контексті українських реалій. Науковий вісник Полтавського університету INFRA-Mекономіки і торгівлі. № 3 (54). С. 127–131.
10. Котлер Ф. (1980). Управление маркетингом. М.: Экономика. 224 с
11. Завьялов П. С. (2001). Маркетинг в схемах, рисунках, таблицях: учеб. пособ. М.: ИНФРА-М. 496 с.
12. Гаркавенко С. С. (2004). Маркетинг: підручник для студентів екон. спец. вищ. навч. закл. К.: Лібра. 708 с.
13. Руделіус Вільям, Азарян О. М., Виноградов О. А. та ін. (2009). Маркетинг: підручник. Консорціум із удосконалення менеджментосвіти в Україні
14. Тюха І. В., Мозоленко М. С. (2016). Особливості управління маркетингом на підприємстві при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності. Ефективна економіка. № 1.
15. Бєлявцев М. І., Іваненко Л. М. (2005). Маркетинг: навч. посіб. / Мін-во освіти і науки України, Донецький національний університет. К.: ЦНЛ. 328 с.
16. Бойко О., Герасимяк Н. (2012). Місце та роль маркетингового аналізу в процесі прийняття управлінських рішень. Економічний аналіз. Т. 11(2). С. 57–60 [Електронний ресурс]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2012_11%282%29__11
17. Чала Ю. В. (2014). Оцінка ефективності маркетингової діяльності ТНК. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. Вип. 38. С. 287–297 [Електронний ресурс]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pprbsu_2014_38_30
18. Савчук А. (2015). Ефективність маркетингової діяльності підприємств. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. № 5. С. 27–38 [Електронний ресурс]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknteu_2015_5_4
19. Яковенко Т. І. (2016). Моделювання ефективності маркетингової діяльності на основі інтегрального показника розвитку підприємств рекламної галузі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Вип. 8(2). С. 123–127 [Електронний ресурс]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_ 2016_8%282%29__32
20. Аренков І. А., Багиев Е. Г. (2001). Бенчмаркінг та маркетингові рішення. Москва.
21. Гузь Н. Г., Ремпель А. Г. (1998). Моделирование маркетинговых решений в управлении производством. Донецк: ИЭП НАН Украины. 25 с.
22. Калиниченко М. П. Електронний журнал “Ефективна економіка”. Видавництво ТОВ “ДКС Центр”, 2012.
References (International): 1. Kulyniak I. Ya. & Bazarko S. V. (2017). Otsiniuvannia ta pidvyshchennia efektyvnosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv [Evaluation and improvement of the effectiveness of marketing of enterprises]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu [Scientific Bulletin of Mukachevo State University], 2 (8), рр. 94–100 (in Ukrainian).
2. Balanovska T. I. & Hohulia O. P. (2010). Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu na ahroprodovolchomu rynku [Management of marketing activity in the agro-food market]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy [Scientific Bulletin of the National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine], 154, рр. 368–373 (in Ukrainian).
3. Chukhrai N. I. (2014). Promyslovyi marketynh u suchasnykh umovakh hospodariuvannia [Industrial marketing in modern economic conditions]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [Bulletin of the Lviv Polytechnic National University], 754, рр. 92–98 (in Ukrainian).
4. Prymak T. O. (2011). Marketynhovi komunikatsii: osoblyvosti pidhotovky fakhivtsiv [Marketing communications: peculiarities of specialists training]. Naukovyi zhurnal “Marketynh v Ukraini” [Scientific journal “Marketing in Ukraine”], 4, рр. 46–52 (in Ukrainian).
5. Drucker P. (2002). Zadachi menedzhmenta v XXI veke [Problems of management in the 21st century]. St. Petersburg: Williams Publishing House (in Russian).
6. Dojl' P. (2001). Marketing, orientirovannyj na stoimost [Value oriented marketing]. St. Petersburg: SPb: Peter (in Russian).
7. Konopliannykova M. A. (2017). Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu: poniattia, pryntsypy, pidkhody [Management of marketing activity: concept, principles, approaches]. Retrieved from http://globalnational.in.ua/archive/17-2017/71.pdf (in Ukrainian).
8. Petrunia Yu. Ye. (2007). Marketynh: Navchalnyi posibnyk [Marketing: Educational manual]. Kyiv: Znannia (in Ukrainian).
9. Yurko I. V. & Ustian O. Yu. (2012). Evoliutsiia teorii marketynhu v konteksti ukrainskykh realii [Evolution of marketing theory in the context of Ukrainian realities]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli [Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade], 3 (54), рр. 127–131 (in Ukrainian).
10. Kotler F. (1980). Upravlenie marketingom [Marketing Management]. Moskva: Ekonomika (in Russian).
11. Zav’jalov P. S. (2001). Marketing v shemah, risunkah, tablicjah [Marketing in diagrams, figures, tables]. Moskva: INFRA-M (in Russian).
12. Rudelius V., Azarian O. M., Vynohradov O. A. at al. (2009). Marketynh [Marketing]. Kyiv: Konsortsium iz udoskonalennia menedzhment-osvity v Ukraini (in Ukrainian).
13. Tyukha I. V. (2016). Osoblyvosti upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvi pry zdiisnenni zovnishnoekonomichnoi diialnosti [Marketing management features of the enterprise in foreign trade activity]. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4725 (in Ukrainian).
14. Boiko O. & Herasymiak N. (2012). Mistse ta rol marketynhovoho analizu v protsesi pryiniattia upravlinskykh rishen [The place and the role of marketing analysis in decision making process]. Ekonomichnyi analiz [Economic analysis], 11(2), рр. 57–60. (in Ukrainian).
15. Chala Yu. V. (2014). Otsinka efektyvnosti marketynhovoi diialnosti TNK [Estimation of the effectiveness of marketing activities of TNCs]. Problemy i perspektyvy rozvytku bankivskoi systemy Ukrainy [Problems and prospects of development of the banking system of Ukraine], 38, рр. 287–297 (in Ukrainian).
16. Savchuk A. (2015). Efektyvnist marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv [Efficiency of marketing activity of enterprises]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu [Bulletin of the Kiev National University of Trade and Economics], 5, рр. 27–38 (in Ukrainian).
17. Yakovenko T. I. (2016). Modeliuvannia efektyvnosti marketynhovoi diialnosti na osnovi intehralnoho pokaznyka rozvytku pidpryiemstv reklamnoi haluzi [Modeling the effectiveness of marketing activity on the basis of an integral indicator of the development of enterprises in the advertising industry]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific Bulletin of Uzhgorod National University], 8(2), рр. 123–127 (in Ukrainian).
18. Arenkov I. A. & Bahyev E. H. (2001). Benchmarkinh ta marketynhovi rishennia [Benchmarking and marketing decisions]. St. Petersburg: SPb: Peter (in Russian).
19. Huz N. H. & A. H. Rempel (1998). Modelirovanie marketingovykh reshenii v upravlenii proizvodstvom [Modeling of marketing decisions in production management]. Donetck: IEP NAN Ukrainy (in Russian).
20. Kalynychenko M. P. (2012). Optymizatsiini modeli pryiniattia marketynhovykh rishen [Optimization models of making marketing decisions]. Elektronnyi zhurnal “Efektyvna ekonomika” [Effective Economics Online Magazine], 12 (in Ukrainian).
Content type: Article
Appears in Collections:Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2020. – Volume 2, number 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.