Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/49796
Title: Проблеми використання цифрових активів у діяльності віртуальних організацій
Other Titles: Problems of using digital assets in the activities of virtual organizations
Authors: Арзянцева, Д. А.
Захаркевич, Н. П.
Arzyantseva, D. A.
Zakharkevych, N. P.
Affiliation: Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова
Khmelnytsky University of Management and Law named after Leonid Yuzkov
Bibliographic description (Ukraine): Арзянцева Д. А. Проблеми використання цифрових активів у діяльності віртуальних організацій / Д. А. Арзянцева, Н. П. Захаркевич // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 1. — С. 1–7.
Bibliographic description (International): Arzyantseva D. A. Problems of using digital assets in the activities of virtual organizations / D. A. Arzyantseva, N. P. Zakharkevych // Management and Entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 1. — No 1. — P. 1–7.
Is part of: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку, 1 (1), 2019
Management and Entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development, 1 (1), 2019
Journal/Collection: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку
Issue: 1
Volume: 1
Issue Date: 20-Mar-2019
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 334
658.114
Keywords: ризики
цифрові активи
віртуальні організації
віртуальні речі
цифрові товари
цифрові шахрайства
risks
digital assets
virtual organizations
virtual things
digital goods
digital fraud
Number of pages: 7
Page range: 1-7
Start page: 1
End page: 7
Abstract: Визначено ризики використання цифрових активів у діяльності віртуальних підприємств, до яких зараховано можливість використання віртуальних платформ для легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом; фінансування тероризму тощо; тінізацію доходів, отриманих суб’єктами купівлі-продажу віртуальних товарів, уникнення оподаткування; здійснення розрахункових операцій та укладання смарт-договорів особами, що не досягли відповідного віку або з обмеженою дієздатністю; поширення шахрайства, зокрема цифрового шахрайства (кібератаки, корпоративне шпигунство тощо).
It has been established that today virtual structures are the most promising forms of improving the management of an organization, improving efficiency and quality, productivity and competitiveness in a global (informational) economy. At the same time, such tendencies exacerbate the problem of unlawful and unauthorized actions of various entities that use the means of electronic information environment, including digital assets. In this regard, the object of the paper is to identify the risks of using digital assets in the activities of virtual enterprises and to determine the economic and social consequences for subjects of virtual relations. The article presents the authors’ vision of the concept of “virtual things”, by which it is proposed to understand things (goods endowed with consumer and exchange value) created on the Internet with the help of digital technologies, acquired as a result of smart transactions and consumed in a way that meets the needs of the Internet user. These things include: file repository (disk space of the server), electronic money; electronic books, musical works and films in electronic form, radio and television programs, recorded in electronic form, computer programs and others. The authors note that behind the innocent, at first glance, activity in the world of Internet entertainment, there are certain problems associated with the uncontrollability of the processes of creation and circulation of virtual things. A separate issue concerns the participation of children and adolescents (as well as persons with limited capacity) in the purchase and sale of virtual goods. It has been established that the risks of using virtual assets are inherent not only to a consumer or a society, the virtual enterprises themselves can also become an environment for increasing cases of fraud: cyber attacks, corporate espionage and many others. In connection with the above mentioned, virtual organizations in Ukraine should strengthen security measures for interaction with third parties (agents, suppliers and customers) through corporate intelligence, verification of counterparties’ integrity, and establishment of reliable software for countering cyberattacks. The scientific novelty of the results obtained is that the risks of using digital assets in the activities of virtual enterprises have been identified. They include the possibility of using virtual platforms for legalizing proceeds from crime; terrorist financing, etc.; shadowing of the proceeds received by the subjects of purchase and sale of virtual goods; tax avoidance; the implementation of settlement operations and the conclusion of smart contracts by persons who have not reached the appropriate age or by persons with limited capacity; the spread of fraud, including digital fraud (cyberattacks, corporate espionage, etc.). The possible direction of solving these problems is the use of modern biometric technologies that allow controlling access to information and protecting the user from the dangers of unauthorized interference with the operation of electronic systems; verification of the integrity of counterparties, the installation of reliable software to counter cyber attacks.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/49796
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
© Арзянцева Д. А., Захаркевич Н. П., 2019
URL for reference material: http://sun.tsu.ru/mminfo/2011/000393746/06/image/06-087.pdf
https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=88661687
https://www.webopedia.com/TERM/D/digital_goods.html
https://www.ecommerce-europe.eu/app/uploads/2016/07/European-B2C-E-commerce-Report-2016-Light-VersionFINAL.pdf
https://steamcommunity.com/market/search?#p1_price_desc
https://www.ecommerceeurope.eu/app/uploads/2016/07/European-B2C-E-commerce-Report-2016-Light-Version-FINAL.pdf
References (Ukraine): 1. Бейкер Д. Инновация модели бизнеса через “краудсорсинг” с использованием социальных сетевых платформ. URL: http://sun.tsu.ru/mminfo/2011/000393746/06/image/06-087.pdf (дата звернення: 16.05.2019).
2. Єфремова К. В. Об’єкти інтернет-правовідносин. Правове регулювання відносин у мережі Інтернет : кол. монографія / кол. авторів А. П. Гетьман [та ін.]; за ред. С. В. Глібко, К. В. Єфремова. – Харків, 2016. Розд. 1, підр. 1.2. – С. 36–51.
3. Зайкова С. С. Подход к организации электронного обмена данными между системами управления и исполнения цепей поставок на основе Electronic Data Interchange (EDI). 13-я научно-практическая конференция “Реинжиниринг бизнес-процессов на основе современных информационных технологий. Системы управления процессами и знаниями” (РБП-СУЗ 2010): Сборник научных трудов. – М.: Московский государственный университет экономики, статистики и информатики, 2009. С.51-55.
4. Огляд ринку платіжних карток та платіжної інфраструктури України за 2018 рік. Національний банк України : веб-сайт. URL : https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=88661687 (дата звернення: 16.05.2019).
5. Рудь Н. Т. Віртуальні підприємства: сутність та доцільність використання в інноваційній діяльності. Економічний форум. 2016. № 4. С. 197–207.
6. Beal Vangie. “Digital Goods”. Webopedia. Retrieved, 23 March 2013. https://www.webopedia.com/TERM/D/digital_goods.html (Last accessed: 16.05.2019).
7. European B2C E-commerce Report 2016 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ecommerce-europe.eu/app/uploads/2016/07/European-B2C-E-commerce-Report-2016-Light-VersionFINAL.pdf.
8. STEAM – платформа для розваг / веб-сайт. URL https://steamcommunity.com/market/search?#p1_price_desc (Last accessed: 16.05.2019).
References (International): 1. Beiker D. Innovatsiia modeli biznesa cherez kraudsorsing s ispolzovaniem sotsialnykh setevykh platform [Business model innovation through “crowdsourcing” with the usage of social networking platforms]. Available at: http://sun.tsu.ru/mminfo/2011/000393746/06/image/06-087.pdf (accessed: 16.05.2019). (In Russian).
2. Yefremova K. V. (2016) Obiekty Internet-pravovidnosyn [Objects of Internet Legal Relations]. Pravove rehuliuvannia vidnosyn u merezhi internet: kol. monohrafiia/ kol. avtoriv A. P. Hetman ta in. [Legal Regulation of Internet Relations: coll. monograph / coll. authors A.P. Getman and others] (eds. S. V. Hlibko K. V. Yefremova). Kharkiv, rozd. 1, pidr. 1.2, рр. 36–51. (In Ukrainian).
3. Zaikova S. S. (2009) Podkhod k organizatsii elektronnogo obmena dannymi mezhdu sistemami upravleniia i ispolneniia tsepei postavok na osnove [An approach to organizing electronic data interchange between the systems of management and execution of supply chains based on Electronic Data Interchange (EDI)]. Proceedings of the Reinzhiniring biznes-protsessov na osnove sovremennykh informatsionnykh tekhnologii Sistemy upravleniia protsessami i znaniiami (RBP-SUZ 2010): 13-aia nauchno-prakticheskaia konferentsiia. Moscow: Moskovskii gosudarstvennyi universitet ekonomiki statistiki i informatiki, рр.51–55. (In Russian).
4. Ohliad Rynku Platizhnykh Kartok Ta Platizhnoi Infrastruktury Ukrainy Za 2018 Rik. Natsionalnyi Bank Ukrainy [Overview of the Payment Card Market and Payment Infrastructure of Ukraine in 2018. National bank of Ukraine]. Available at: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=88661687 (accessed: 16.05.2019). (In Ukrainian)
5. Rud N. T. (2016) Virtualni pidpryiemstva: sutnist ta dotsilnist vykorystannia v innovatsiinii diialnosti [Intelectual potential: factures of formation and realization]. Ekonomic forum, no. 4, pp. 197–207.
6. Beal Vangie. “Digital Goods”. Webopedia. Retrieved, 23 March 2013. Available at: https://www.webopedia.com/TERM/D/digital_goods.html (accessed: 16.05.2019). (In Ukrainian)
7. European B2C E-commerce Report. (13 July, 2016). Available at: https://www.ecommerceeurope.eu/app/uploads/2016/07/European-B2C-E-commerce-Report-2016-Light-Version-FINAL.pdf. (accessed: 16.05.2019). 8. STEAM - game platform. Available at: https://steamcommunity.com/market/search?#p1_price_desc (Аccessed: 16.05.2019).
Content type: Article
Appears in Collections:Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2019. – Volume 1, number 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.