Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/49792
Title: Особливості формування інноваційного креативного простору в структурі закладу вищої освіти
Other Titles: The features of formation of innovative creative space in the structure of the higher education institution
Authors: Голубчак, К.
Holubchak, K.
Affiliation: Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
Bibliographic description (Ukraine): Голубчак К. Особливості формування інноваційного креативного простору в структурі закладу вищої освіти / К. Голубчак // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 2. — С. 55–62.
Bibliographic description (International): Holubchak K. The features of formation of innovative creative space in the structure of the higher education institution / K. Holubchak // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2019. — Vol 1. — No 2. — P. 55–62.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 2 (1), 2019
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура
Issue: 2
Volume: 1
Issue Date: 20-Mar-2019
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 727.5
Keywords: інновації
креативний хаб
інноваційний простір
університетські хаби
innovations
creative hub
innovation space
university hubs
Number of pages: 8
Page range: 55-62
Start page: 55
End page: 62
Abstract: Висвітлено вплив інновацій на трансформацію освітнього та позанавчального середовища сучасного університету та виникнення в його межах новітніх структур – інноваційних креативних просторів, які представлені широкою типологією – креативні хаби, коворкінги, fabлабораторії, бізнес-інкубатори, акселератори. Стаття стверджує, що інноваційні креативні простори забезпечують унікальні можливості прискорити генерацію та розповсюдити інновації, особливо через ефективні канали комунікації і сформовану позитивну інноваційну екосистему. Дослідження також розтлумачує типологію та архітектурно-функціональні аспекти інноваційних креативних хабів та просторів у структурі закладів вищої освіти. Дослідницький матеріал охоплює аналіз наявних інноваційних хабів при університетах світу, а також архітектурні пропозиції майбутнього університетського хабу, розробленого студентами під керівництвом автора.
Modern high-tech trends, interactivity and mobility, which deeply penetrate into all social processes and the problem of education modernization every year, increasingly affect the forms of its spatial organization, determine the content and fullness of the architectural environment. Modern educational institutions are designed to ensure the full realization of the needs for creative expression, social activity, communication, cultural improvement, and therefore to create the necessary conditions for effective educational activities. The article sheds light on the impact of innovation on the transformation of the educational and leisure environment of the modern university and the emergence of the newest structures – innovative creative spaces, represented in their wide typology – creative hubs, coworkings, fab-laboratories, business incubators, accelerators. The article argues that innovative creative spaces provide unique opportunities to accelerate the generation and dissemination of innovation, especially through efficient communication channels and a positive innovation ecosystem. The analysis of the needs of modern youth has made it possible to determine the prerequisites for the formation of innovative creative spaces in the structure of higher education institutions. The study also investigates the typology, architectural and functional aspects of innovative creative hubs and spaces in the structure of higher education institutions. The research material includes the analysis of existing innovative hubs in the structure of universities in the world, as well as presented architectural proposals for a future university hub, designed by students under the guidance of the author. Recommendations on the composition of functional elements and functional-planning structure, artistic and volume-compositional solution of these buildings have been formed.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/49792
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
© Голубчак К., 2019
URL for reference material: https://www.archdaily.com/925159/segerstedthuset-extension-in-uppsala-university-3xn?ad_medium=
References (Ukraine): Archdaily, 2019. Segerstedthuset Extension in Uppsala University / 3XN. [online] Доступно:
<https://www.archdaily.com/925159/segerstedthuset-extension-in-uppsala-university-3xn?ad_medium= gallery>
[Дата звернення 12 жовтня 2019].
Blackmore, J., Bateman, D., Cloonan, A., Dixon, M., Loughlin, J., and Senior, K., 2011. Innovative learning
environments research study. Melbourne: Deakin University,
Cunha, I. V. and Selada, C., 2009. Creative urban regeneration: the case of innovation hubs.
Int. J. Innovation and Regional Development, 1 (4), pp. 371–386.
Karpov, A., 2019. Designing the Universitys Creative Environment:Structural-Functional Analysis.
Educational and Scientific Programs and Projects for Youth, 857, pp. 319–332.
Kovalska, G. L., 2015. Extracurricular educational establishments formation experience in Ukraine. Bulletin of
Prydneprovs’ka State Academy of Civil Engeneering and Architecture, 1 (10), pp.76–81.
Levchenko, D. R., 2017. The techniques of effective use of recreational areas of the university complexes.
Space & Form: scientific journal, 32, pp. 153–164.
Narum, L. A., 2013. Guide Planning for Assessing 21st Century Spaces for 21st Century Learners.
Washington, D. C.: Learning Spaces Collaboratory.
Osborne, M., 2016. Innovative learning environments. Auckland: Core Education White Paper.
Painter, S., Fournier, J., Grape, C., Grummon, P., Morelli, J., Whitmer, S., & Cevetello, J., 2013. Research on
learning space design: Present state, future directions. The Perry Chapman Prize: Society for College and University
Planning.
Валиахметова, Л. З., 2004. Архитектурная среда для внеучебной студенческой деятельности. Диссертация кандидата наук, Уральская государственная архитектурно-художественная академия, Екатеринбург.
Ковальський, Л. М. та Ковальська, Г. Л., 2011. Архітектура вищих навчальних закладів. Університети 3-го тисячоліття. Київ: Основа.
Левченко, Д. Р., 2017. Принципи містобудівного розвитку комплексів закладів вищої освіти в
структурі сучасного міста (на прикладі міста Харкова). Дисертація кандидата наук, Харківський
національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, Харків.
Солобай, П. А., 2012. Типологічні основи формування архітектури вищих навчальних комплексів.
Дисертація доктора наук, Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ.
References (International): Archdaily, 2019. Segerstedthuset Extension in Uppsala University / 3XN. [online] Available at:
<https://www.archdaily.com/925159/segerstedthuset-extension-in-uppsala-university-3xn?ad_medium= gallery>
[Accessed 12 October 2019].
Blackmore, J., Bateman, D., Cloonan, A., Dixon, M., Loughlin, J., and Senior, K., 2011. Innovative learning
environments research study. Melbourne: Deakin University.
Cunha, I. V. and Selada, C., 2009. Creative urban regeneration: the case of innovation hubs.
Int. J. Innovation and Regional Development, 1 (4), pp. 371–386.
Karpov, A., 2019. Designing the Universitys Creative Environment:Structural-Functional Analysis.
Educational and Scientific Programs and Projects for Youth, 857, pp. 319–332
Kovalska, G. L., 2015. Extracurricular educational establishments formation experience in Ukraine. Bulletin of
Prydneprovs’ka State Academy of Civil Engeneering and Architecture, 1 (10), pp. 76–81.
Levchenko, D. R., 2017. The techniques of effective use of recreational areas of the university complexes.
Space & Form: scientific journal, 32, pp. 153–164.
Narum, L. A., 2013. Guide Planning for Assessing 21st Century Spaces for 21st Century Learners.
Washington, D.C.: Learning Spaces Collaboratory.
Osborne, M., 2016. Innovative learning environments. Auckland: Core Education White Paper.
Painter, S., Fournier, J., Grape, C., Grummon, P., Morelli, J., Whitmer, S., & Cevetello, J., 2013. Research on
learning space design: Present state, future directions. The Perry Chapman Prize: Society for College and University
Planning.
Valyakhmetova, L. Z., 2004. Architectural environment for extracurricular student activities. Ph.D. thesis,
Uralskaia hosudarstvennaia arkhytekturno-khudozhestvennaia akademyia, Ekaterynburh.
Kovalskyi, L. M. ta Kovalska, H. L., 2011. Architecture of higher education institutions. Universities of the 3rd millennium. Kyyiv: Osnova.
Levchenko, D. R., 2017. Principles of urban development of complexes of higher education institutions in the
structure of the modern city (on the example of Kharkov). Ph.D. thesis, Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho
hospodarstva im. O. M. Beketova, Kharkiv.
Solobay, P. А., 2012. Typological bases of formation of architecture of higher educational complexes.
Doctoral thesis,, Kyivskyi natsionalnyi universytet budivnytstva i arkhitektury, Kyyiv.
Content type: Article
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. – 2019. – Том 1, випуск 2



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.