Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/49635
Title: Структура символу як виражальний чинник сакральності в храмобудуванні
Other Titles: The symbolic structure as an expression factor to the sacrality of temple construction
Authors: Гнідець, Р. Б.
Hnidets, R.
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Гнідець Р. Б. Структура символу як виражальний чинник сакральності в храмобудуванні / Р. Б. Гнідець // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 1. — С. 1–12.
Bibliographic description (International): Hnidets R. The symbolic structure as an expression factor to the sacrality of temple construction / R. Hnidets // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2019. — Vol 1. — No 1. — P. 1–12.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 1 (1), 2019
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура
Issue: 1
Volume: 1
Issue Date: 20-Mar-2019
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 726.69
Keywords: знак
символ
ідея-образ
форма
формотворення
храмобудування
гармонія
естетика та досконалість
сакральний
іерофанія
sign
symbol
appearance-idea
form
form creation
temple building
harmony
aesthetics
perfection
sacral
hierophany
Number of pages: 12
Page range: 1-12
Start page: 1
End page: 12
Abstract: У статті зроблено спробу розкрити структуру символу у його образі та геометричній формі як вираження сакральної сутності у храмобудуванні. Вона виявляється через ідею-образ, функціонально-змістове наповнення та певне знаково-символьне проявлення у просторі храмових обсягів святині. Оскільки символ у своєму практичному застосуванні виховує у будівничого чутливість до формальної досконалості, гармонії та естетики змісту і сакральної заангажованості, то саме у знаково-символьному вираженні виявляється сакральна сутність храмових будівель.
This article to make the attempt to exposed the symbol structure in its appearance and geometrical form as to expressed the sacral essence in the temple construction. This structure to manifests through the appearance-idea, the functionary-content to fill up and the sure symbol-sign that is show in the space of temple volume in sacred building. The significance manifests itself by the certain feature of the temple buildings, which in their imaginative expression symbolize the sacral essence of the God Temple that is show in some sacral forms-symbols. The place of the temple disposal points out the certain space of placing and manifestation of the sacral essence- “hierophany” as an integral feature and property of this space. Exactly hierophany realizes the sanctification of this place through the imaginative and symbolic structure of the temple building and its immediate influence on the surrounding environment and town building. Every temple and its space contain the tree-measurable cross, as if the space narrows and symbolize the whole universe filled with God. This spatial cross has the shoulders, which are turned to the six space directions and together with the “middle-center” form the seven-point planning of the space / As this “middle-center” is God Jesus Christ that is God himself creates all the sacral space. The space which to create of the exsternal and inner essence of sacral building as to taken the filling and expression through the definite symbolical essences, whose to incarnate by means of defferent to signifies components, which to create and fill up of this space. The organization of architectural space, its his structuring to take the determinate as the primary basis of the architectural composition on the any of level in the system of surroundings environment. The artistic conception-image whose to incarnated in this transfigurative architecture space as to conversion of him to the artistic space. About of the sacral architecture of temple building that to Sacrum as an incarnate conceptionimage create of this sacral space- the place to manifest itself of the mysterious and sacred. Form creation in the architecture creative work to most of all depend upon from that social, world outlook and ideological substance, which to fill up the form of him expression. Its undoubtedly to touch of the architecture of temple building which to the form creation of structure its to accumulated in the temple space the spirit-social source and its society- significant part of him image-sign to be presence of Sacrum. By the since symbol in yours practical use to bring up in builder to sensitivity to the formal perfection, harmony and aesthetics of the content and sacral apprehension to exactly in the symbol-sign express to be manifestation the sacral essence of temple buildings. Every place, which is sacrificed and fixed with the temple building, becomes its symbolical and imaginative center that accumulates the incomprehensible potential of the Heaven Gifts, which show themselves in these buildings.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/49635
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
© Гнідець Р. Б., 2019
References (Ukraine): Гнідець, Р. Б., 1998. Проявлення сакруму в просторовому заложенні українських церков. Вісник ДУ
“Львівська політехніка”. Архітектура, 358, с. 29–32.
Гнідець, Р. Б., 2004. Традиція сакральної архітектури як чинник утвердження духовності та віри.
Вісник ЛДАУ. Архітектура і сільськогосподарське будівництво, 5, с. 199–208.
Гнідець, Р. Б., 2009. Геометричні форми як аспект виявлення структури простору в українському
храмобудуванні. Вісник ЛНАУ. Архітектура і сільськогосподарське будівництво, 10, с. 145–153.
Гнідець, Р. Б., 2009а. Церковна архітектура України як середник формування духовно-сакрального
простору. Історія релігій в Україні. Науковий щорічник. Книга ІІ, с. 398–404.
Гнідець, Р. Б., 2010. Конструктивне вираження форми як особливість формування сакрального
простору храмових будівель України. Будівництво України. Науково-виробничий журнал, 2, с. 18–22.
Гнідець, Р. Б., 2011. Колір як чинник сакралізації форми в архітектурному просторі храмових
будівель. Будівництво України. Науково-виробничий журнал, 6, с. 23–32.
Гнідець, Р. Б., 2014. Формотворчі компоненти структури просторового середовища в українській
церковній архітектурі. Вісник ЛНАУ. Архітектура і сільськогосподарське будівництво, 15, с. 163–168.
Демчук, Р. 2008. Храм Софії у символічному просторі Руси-України. Київ: Видавничий дім “КиєвоМогилянська академія”. с. 25–107.
Еліаде, М., 2016. Трактат з історії релігій. Переклад з французської О. Панича. Київ: Дух і Літера. с. 501–509.
Еписк. Лостен, В. 2016. Наша християнська спадщина: Проповіді про обряд з нагоди 1000-ліття
хрещення Руси-України. Львів: Свідчадо, с. 169–200.
Катрій Ю. Я., ЧСВВ. 1999. Наша християнська традиція. 2-ге вид. Львів: Місіонар. с. 182–260.
Крамарчук, Х. П., 2005. Поетичний образ архітектурно-предметного середовища (на прикладі
української народної архітектури) Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата
архітектури. Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”.
Криворучко, Ю., 2005. Західна парадигма простору сучасного християнського храму. Записки
Наукового Товариства імені Шевченка. Праці Комісії архітектури та містобудувапння. – Том CCXLIX.
Львів: ДВЦ НТШ, с. 105–162.
Кримський, С. 2015. Ефект високого неба / Повернення в Царгород / за загальною редакцією
Л. Івшиної. 1-ше вид. Київ: ТОВ “Українська прес-група” с. 313–339.
Кріпа, М. А., 1999. Сучасне мистецтво та архітектура і святість знаків. Сопричасття. Міжнародний
богословський часопис (Сакральне мистецтво), 3. Львів: Свідчадо с. 55–64.
Неаполитанский, С. М. 2003. Сакральная геометрия. Санкт-Петербург: Святослав. с. 573–583.
Пушкаш, Л., 1999. Церква і мистецтво сьогодні і перктиви (загалом і зокрема стосовно Східних
церков). Сопричасття. Міжнародний богословський часопис (Сакральне мистецтво, 3. Львів: Свідчадо,
с. 23–44.
Хмельовський, Ор. 2004. Теорія образотворення: Кн. 4.1. Тризуб. Таємне вчення українців. Луцьк:
ВМА “Терен”.
Хмельовський, Ор. 2005. Теорія образотворення: Кн. 5. Композиція. Луцьк: ВМА “Терен”.
Чумарна, М. І. 2008. Код української вишивки. Львів: Апріорі, с. 54–157.
Florenski P. 1986. Ikonostas i inne szkice. Warszawa. s. 33–45.
Hani, J. 1994. Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Kraków: Znak. s. 45–72.
Pawlicki B і M. 2006. Sacrum-wraźliwość twórcza artysty. Architektura sakralna w kształtowaniu
toźsamości kulturowej miejsca. Pod red. E. Przesmyckiej. Praca zbiorowa. Lublin: WPL (Wydawnictwo
Politechniki Lubelskiej), s. 15–27.
Rabiej J. 2006. Architektura sakralna chrześcijaństwa-między partykularyzmem a uniwersalizmem.
Architektura sakralna w kształtowaniu toźsamości kulturowej miejsca. Pod red. E. Przesmyckiej. Praca zbiorowa.-
Lublin: WPL (Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej), 2006. – S. 320–330.
Uścinowicz, J. 1999. Symbol. Archetyp. Struktura: Hermenewtyka tradycij w architekturze świątyni
ortodoksyinej. Białystok, s. 19–33.
Uścinowicz, J., 2011. Struktura symboliczna architektury świątyni: wprowadzenie do teologii wyrazu sztuki
sakralnej. “Elpias”. Czasopismo Teologiczne Katedry Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku. Rocznik
(XXIV), Zeszyt 23-24 (36-37), s. 139–180.
Wallis, M. 1983. Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa, s. 175–183.
References (International): Gnidecz, R. B., 1998. Manifestation of sacrum in the spatial setting of Ukrainian churches / Visnyk DU
“Lvivska politexnika”. Arxitektura, 358, s. 29–32.
Gnidecz, R. B., 2004. Tradition of sacred architecture as a factor in the establishment of spirituality and faith.
Visnyk LDAU. Arxitektura i silskogospodarske budivnycztvo, 5, s. 199–208.
Gnidecz, R. B., 2009. Geometric shapes as an aspect of discovering the structure of space in the Ukrainian
temple building. Visny`k LNAU. Arxitektura i sil`s`kogospodars`ke budivny`cztvo, 10, s. 145–153.
Gnidecz, R. B., 2009. Church architecture of Ukraine as a means of forming the spiritual and sacred space.
Naukovyj shhorichnyk. Knyga II, s. 398–404.
Gnidecz, R. B., 2010. Constructive expression of the form as a feature of the formation of the sacred space of
temple. Budivnycztvo Ukrayiny. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal, 2, s. 18–22.
Gnidecz, R. B., 2011. Color as a factor of sacralization forms in the architectural space of temple buildings.
Budivnycztvo Ukrayiny. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal, 6, s. 23–32.
Gnidecz, R. B., 2014. Formation components of the spatial environment structure in Ukrainian church
architecture. Visnyk LNAU. Arxitektura i silskogospodarske budivnycztvo, 15, s. 163–168.
Demchuk, R. 2008. Sophia’s Temple in the symbolic space of Rus-Ukraine. Kyyiv: Vydavnychyj dim
“Kyyevo-Mogylyanska akademiya”. s. 25–107.
Eliade, M., 2016. Traktat z istoriyi religij. Pereklad z franczuzs`koyi O. Panycha. Kyiv: Dux i Litera. s. 501–509.
Epy`sk. Losten, V. 2016. Our Christian Heritage: Sermon on the occasion of the 1000th anniversary of the
baptism of Rus-Ukraine. Lviv: Svidchado, s. 169–200.
Katrij Yu. Ya., ChSVV. 1999. Our Christian tradition. 2-ge vyd. Lviv: Misionar, s. 182–260.
Kramarchuk, X. P., 2005. Poetic image of the architectural-subject environment (on the example of
Ukrainian folk architecture) The dissertation dissertation for obtaining a scientific degree of the candidate of
architecture. Lviv: Vyd-vo NU “Lvivska politexnika”.
Kryvoruchko, Y., 2005. Western paradigm of the space of a modern Christian church. Zapysky Naukovogo
Tovarystva imeni Shevchenka. Praci Komisiyi arxitektury ta mistobuduvapnnya. Tom CCXLIX. Lviv: DVCz NTSh,
s. 105–162.
Krymskyj, S. 2015. The effect of the high sky / Return to Constantinople / under the general editorship of
L. Ivshyna. 1-she vyd. Kyiv: TOV “Ukrayinska pres-grupa”, s. 313–339.
Kripa, M. A., 1999. Contemporary art and architecture and holiness of signs. Soprychasttya. Mizhnarodny`j
bogoslovskyj chasopys (Sakralne mystecztvo), 3. Lviv: Svidchado, s. 55–64.
Neapolytanskyj, S. M. 2003. Sakral`naya geometry`ya. Sankt-Peterburg: Svyatoslav s. 573–583.
Pushkash, L., 1999. Cerkva i mystecztvo sogodni i perktyvy (zagalom i zokrema stosovno Sxidny`x cerkov).
Soprychasttya. Mizhnarodnyj bogoslovskyj chasopys (Sakralne mystecztvo, 3. Lviv: Svidchado, s. 23-44.
Xmelovskyj, Or. 2004. Teoriya obrazotvorennya: Kn. 4.1. Tryzub. Tayemne vchennya ukrayinciv. Luczk:
VMA “Teren”.
Xmelovskyj, Or. 2005. Teoriya obrazotvorennya: Kn. 5. Kompozyciya. Luczk: VMA “Teren”.
Chumarna, M. I. 2008. Code of Ukrainian embroidery. Lviv: Apriori, s. 54–157.
Florenski P. 1986. Ikonostas i inne szkice. Warszawa s, 33–45.
Hani, J. 1994. Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Kraków: Znak. s. 45–72.
Pawlicki B і M. 2006. Sacrum- wraźliwość twórcza artysty. Architektura sakralna w kształtowaniu
toźsamości kulturowej miejsca. Pod red. E. Przesmyckiej. Praca zbiorowa. Lublin: WPL (Wydawnictwo
Politechniki Lubelskiej), s. 15–27.
Rabiej J. 2006. Architektura sakralna chrześcijaństwa-między partykularyzmem a uniwersalizmem.
Architektura sakralna w kształtowaniu toźsamości kulturowej miejsca. Pod red. E. Przesmyckiej. Praca zbiorowa.-
Lublin: WPL (Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej), 2006. S. 320–330.
Uścinowicz, J. 1999. Symbol. Archetyp. Struktura: Hermenewtyka tradycij w architekturze świątyni
ortodoksyinej. Białystok, s. 19–33.
Uścinowicz, J., 2011. Struktura symboliczna architektury świątyni: wprowadzenie do teologii wyrazu sztuki
sakralnej. “Elpias”. Czasopismo Teologiczne Katedry Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku. Rocznik
(XXIV), Zeszyt 23-24 (36-37), s. 139–180.
Wallis, M. 1983. Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa, s. 175–183.
Content type: Article
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. – 2019. – Том 1, випуск 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.