Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44564
Title: Механізм антикризового управління діяльністю промислових підприємств з урахуванням організації рефлексивних впливів
Other Titles: The industrial enterprises crisis management mechanism considering the performance of reflexive influences
Authors: Мальчик, М. В.
Оплачко, І. О.
Affiliation: Національний університет водного господарства та природокористування
Bibliographic description (Ukraine): Мальчик М. В. Механізм антикризового управління діяльністю промислових підприємств з урахуванням організації рефлексивних впливів / М. В. Мальчик, І. О. Оплачко // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 140–148.
Bibliographic description (International): Malchik M. V. The industrial enterprises crisis management mechanism considering the performance of reflexive influences / M. V. Malchyk, I. O. Oplachko // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 140–148.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика, 892, 2018
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика
Issue: 892
Issue Date: 26-Feb-2018
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
UDC: 005.21
658
Keywords: антикризове управління
промислові підприємства
рефлексивні впливи
кризові явища
суб’єкти-учасники кризових процесів
crisis management
industrial enterprises
reflexive influences
crisis phenomena
subjects participating in crisis processes
Number of pages: 9
Page range: 140-148
Start page: 140
End page: 148
Abstract: Проведено дослідження понятійного апарату антикризового управління, доповнено сутнісну характеристику антикризового управління діяльністю промислових підприємств на основі рефлексивного підходу. Запропоновано механізм антикризового управління діяльністю промислових підприємств з урахуванням організації рефлексивних впливів та наведено рекомендації щодо його ефективної реалізації, з метою попередження, виявлення та усунення наслідків кризових явищ.
The article analyzes the crisis management definitions, completes the essential characteristic of the crisis management of the industrial enterprises activities based on the reflexive approach. Taking into account the reflexive approach, the industrial enterprises crisis management is a complex management system aimed at identifying and preventing crisis phenomena at enterprises, providing conditions that would eliminate the crisis effects through social and economic development forecasting, the performance of reflexive influences on crisis processes participants, the formation and implementation of anti-crisis strategies aimed at improving performance indicators and strengthening the industrial enterprises competitive positions in the market. The industrial enterprises crisis management should take into account the complexity of horizontal and vertical links of such enterprises, the presence of a significant number of different communications, the versatile information flows. As a result, it is usually more difficult to manage such enterprises, especially if there are threats or emergence of crisis phenomena in their activities. The proposed mechanism of industrial enterprises activities crisis management takes into account the performance of reflexive actions and the recommendations for its effective implementation are given. The industrial enterprises activities crisis management mechanism involves the presence of an object (crisis phenomena arising under the influence of a changing internal and external environment and manifesting in the deviation of the enterprise actual performance indicators from the planned, normative ones) and the management subject (crisis management responsible authorities, depending on the specifics of the enterprise organizational structure), the formation of targeted management processes, its resource support (material, labor, financial, information resources, etc.), the selection of management methods and technology, establishing a clear correction and feedback system. The management process includes the monitoring, planning and forecasting subsystems (namely determining the stage, parameters, volumes and scope of the crisis phenomena), a crisis actions arrangement subsystem, a motivation and control subsystem. In fact, taking into account traditional and irrational factors of their behavior change to a negative side of the enterprise’s activities allows to influence them reflexively in time to prevent or eliminate the consequences of the crisis. In order to ensure the effectiveness of crisis management, the crisis action arrangement subsystem should take into account the reflexion of decision-making of the subjects participating in the crisis processes. The proposed crisis management mechanism which is based on the analysis of decision-making of the subjects participating in the crisis processes and the procedure of reflexive impacts on them, allows to organize the management process in a way that quickly and effectively overcome the preconditions and consequences of the crisis phenomena emergence.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44564
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Мальчик М. В., Оплачко І. О., 2018
References (Ukraine): 1. Біловодська О. А., Мельник Ю. М. Механізм маркетингового антикризового управління підприємством. Вісник ХНУ. Серія “Економічні науки”. Хмельницький, 2010. №6. С. 105-108.
2. Довгань Д. А. Антикризове управління як спосіб запобігання та упередження неплатоспроможності корпорації. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. Чернівці, 2013. Вип. 3. С. 152-156.
3. Інноваційні технології антикризового управління : монографія / С. К. Рамазанов та ін. Варшава-Луганськ : Видавництво СНУ ім. В. Даля, 2009. 262 с.
4. Кошкин В. И. Антикризисное управление : 17-модульная программа для менеджеров “Управление развитием организации”. Модуль 11. Москва : ИНФРА-М, 2000. 512 с.
5. Лефевр В. А. Рефлексия. Москва : “Когито-Центр”, 2003. 496 с.
6. Лігоненко Л. О. Антикризове управління підприємством в умовах економіки знань та інтелектуалізації менеджменту. Економічний форум. Луцьк, 2016. № 1. С. 161-170.
7. Мальчик М. В., Оплачко І. О. Рефлексивний підхід в системі антикризового управління діяльністю підприємства. Вісник ХНУ. Серія “Економічні науки”. Хмельницький, 2018. № 1. С. 16-20.
8. Маховка В. М. Методологія формування системи антикризового управління підприємством. Інноваційна економіка. Тернопіль, 2013. № 1. С. 102-105.
9. Мельниченко О. О. Сутність антикризового управління підприємством у сучасних умовах господарювання. Економічний аналіз : зб. наук. праць. Тернопіль, 2015. № 2. С. 157-162.
10. Рефлексивні процеси в економіці: концепції, моделі, прикладні аспекти : монографія / Ю. Г. Лисенко та ін. ; за ред. Р. М. Лепи. Донецьк : Вид-во “Ноулідж”, 2011. 442 с.
References (International): 1. Bilovodska O.A. & Melnyk Yu.M. (2010) Mekhanizm marketynhovoho antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom [The mechanism of marketing crisis management of the enterprise]. Visnyk KhNU [KhNU Bulletin], 6, 105-108.
2. Dovhan D.A. (2013) Antykryzove upravlinnia yak sposib zapobihannia ta uperedzhennia neplatospromozhnosti korporatsii [Crisis management as a way to prevent insolvency of the corporation]. Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu [Chernivtsi Institute of Trade and Economics Bulletin], 3, 152-156.
3. Ramazanov S.K., Levasheva L.V., Stepanenko O.P., Tymashova L.A. (2009) Innovatsiini tekhnolohii antykryzovoho upravlinnia [Innovative technologies of crisis management]. Varshava- Luhansk: Vydavnytstvo SNU im. V. Dalia.
4. Koshkyn V.Y. (2000) Antykryzysnoe upravlenye [Crisis management]. Moskva: YNFRA-M.
5. Lefevr V.A. (2003) Refleksyia [Reflection]. Moskva: Kohyto-Tsentr.
6. Lihonenko L.O. (2016) Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh ekonomiky znan ta intelektualizatsii menedzhmentu [Crisis management of the enterprise in the conditions of knowledge economy and intellectualization of management]. Ekonomichnyi forum [Economic forum], 1, 161-170.
7. Malchyk M.V. & Oplachko I.O. (2018) Refleksyvnyi pidkhid v systemi antykryzovoho upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva [Reflective approach in the system of crisis management of the enterprise activity]. Visnyk KhNU [KhNU Bulletin], 1, 16-20.
8. Makhovka V.M. (2013) Metodolohiia formuvannia systemy antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom [Methodology of forming an enterprise crisis management system]. Innovatsiina ekonomika [Innovation economics], 1, 102-105.
9. Melnychenko O.O. (2015) Sutnist antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom u suchasnykh umovakh hospodariuvannia [The essence of crisis management of the enterprise in modern economic conditions]. Ekonomichnyi analiz [Economic analysis], 2, 157-162.
10. Lepa R.M., Lysenko Yu.H., Merkulova T.V. at al. (2011) Refleksyvni protsesy v ekonomitsi: kontseptsii, modeli, prykladni aspekty [Reflexive processes in economics: concepts, models, applied aspects]. Donetsk: Vyd-vo “Noulidzh”.
Content type: Article
Appears in Collections:Логістика. – 2018. – №892



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.