Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44413
Title: Профілі компетентності в підготовці архітектора: досвід і перспективи
Other Titles: Profiles of competency in architectural preparation: experience and perspectives
Authors: Джигіль, Ю. Є.
Dzhyhil, Yuriy
Affiliation: Національний університет «Львівська політехніка»
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Джигіль Ю. Є. Профілі компетентності в підготовці архітектора: досвід і перспективи / Ю. Є. Джигіль // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 895. — С. 38–42.
Bibliographic description (International): Dzhyhil Y. Profiles of competency in architectural preparation: experience and perspectives / Yuriy Dzhyhil // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 895. — P. 38–42.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 895, 2018
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура
Issue: 895
Issue Date: 26-Feb-2018
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
UDC: 72.009
378.14.015.62
Keywords: профілі компетентностей
результати навчання
дуалізм оцінки твору архітектури
competency profiles
learning outcomes
dualism of the product of architecture
Number of pages: 5
Page range: 38-42
Start page: 38
End page: 42
Abstract: Розглянуто актуальні питання розвитку архітектурної освіти в Україні з позицій удосконалення формування пріоритетнихпр офілів компетентностей з метою адаптації результатів навчання до міжнароднихс тандартів.
This publication is based on author's experience in international Tempus projects. The author claims that the definition of competency profiles is a prerequisite for achieving the planned learning results. The areas of preparation for architects, that are correctly chosen, will contribute to their successful job placement and production progress. The features are that there is a so-called dualism in the evaluation of learning outcomes of the architects in the higher schools. It is because of the fact that architecture is based, on one hand, on the knowledge of engineering and exact sciences, on another – on the knowledge of humanitarian, artistic and cultural principles. This dualism accompanies practical activities of an architect after getting a diploma of higher education. Fact is that the activity of an architect is the subject of personal certification. In this case, the graduate of higher school of Architecture has to be adapted to the modern forms of making project production. The author gives an example of experience of the Institute of Architecture of the Lviv Polytechnic National University. He points out that the updating of curricula, successful selection of teaching staff and the development of participation in international cooperation will play an increasing role in the future. Also the national regulatory and legislative framework used by Ukrainian architects must be in line with European standards as Ukraine develops its progress towards European integration.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44413
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Джигіль Ю. Є., 2018
URL for reference material: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.(lfnf
http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/3038-17/
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/687-14
http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/18569/1/29-210_215.pdf
http://zuap.org/normativebase/
http://nsau.org/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/960/%D0%90%D1%80%D1%85
References (Ukraine): 1. Сергеева Т. В., Барбер Дж. Профессиональное и личностное саморазвитие в условиях интенсивных трансформаций: учеб. пособ. – Харьков: Оперативная полиграфия, 2015. – 120 с.
2. Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю. М. Рашкевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.
3. Закон України «Про освіту» від 05.09.17 № 2145-VIII . Відомості Верховної Ради України від 29.09.2017 р., 38–39, с. 5, ст. 380. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.(lfnf (дата звернення: 14.06.2018).
4. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.11 № 3038-IV . Відомості Верховної Ради України від 26.08.2011 р., № 34, с. 1544, ст. 343. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/3038-17/ (дата звернення: 14.06.2018).
5. Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.99 № 687-XIV. Відомості Верховної Ради України від 06.08.1999 р., № 31, ст. 246. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/687-14 (дата звернення: 14.06.2018).
6. ДжигільЮ. Є. Актуальні проблеми фахової підготовки і практичної діяльності архітекторів за спе- ціальністю «Дизайн архітектурного середовища». Вісн. Нац. ун-ту «Львівська політехніка». – 2010. – №674: Архітектура. – С. 210–215. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/18569/1/29-210_215.pdf (дата звернення: 14.06.2018).
7. Правила професійної етики архітектора / Західноукраїнський архітек- турний портал. Головна. Додаткова інформація. Нормативна база. URL: http://zuap.org/normativebase/ pravyla-profesiynoyi-etyky-arhitektora (дата звернення: 14.06.2018).
8. Архітектурна освіта в центрі міжнародної уваги .НСАУ. Події. Останні новини.2018-06-12. URL: http://nsau.org/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/960/%D0%90%D1%80%D1%85 %D1%96%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0- %D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0-%D0%B2- %D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D1%96- %D0%BC%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%B3%D0%B8 (дата звернення: 14.06.2018).
References (International): 1. Serheeva T. V., Barber Dzh. Professionalnoe i lichnostnoe samorazvitie v usloviiakh intensivnykh transformatsii: tutorial – Kharkov: Operativnaia polihrafiia, 2015, 120 p.
2. Rashkevych Yu. M. Bolonskyi protses ta nova paradyhma vyshchoi osvity: monograph, Yu. M. Rashkevych, Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2014, 168 p.
3. Zakon Ukrainy "Pro osvitu" vid 05.09.17 No 2145-VIII . Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 29.09.2017 y., 38–39, P. 5, P. 380. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.(lfnf (Date of appeal: 14.06.2018).
4. Zakon Ukrainy "Pro rehuliuvannia mistobudivnoi diialnosti" vid 17.02.11 No 3038-IV . Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 26.08.2011 y., No 34, P. 1544, P. 343. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/3038-17/ (Date of appeal: 14.06.2018).
5. Zakon Ukrainy "Pro arkhitekturnu diialnist" vid 20.05.99 No 687-XIV. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 06.08.1999 y., No 31, P. 246. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/687-14 (Date of appeal: 14.06.2018).
6. DzhyhilIu. Ye. Aktualni problemy fakhovoi pidhotovky i praktychnoi diialnosti arkhitektoriv za spe- tsialnistiu "Dyzain arkhitekturnoho seredovyshcha". Visn. Nats. un-tu "Lvivska politekhnika", 2010, No 674: Arkhitektura, P. 210–215. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/18569/1/29-210_215.pdf (Date of appeal: 14.06.2018).
7. Pravyla profesiinoi etyky arkhitektora, Zakhidnoukrainskyi arkhitek- turnyi portal. Holovna. Dodatkova informatsiia. Normatyvna baza. URL: http://zuap.org/normativebase/ pravyla-profesiynoyi-etyky-arhitektora (Date of appeal: 14.06.2018).
8. Arkhitekturna osvita v tsentri mizhnarodnoi uvahy .NSAU. Podii. Ostanni novyny.2018-06-12. URL: http://nsau.org/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/960/%D0%90%D1%80%D1%85 %D1%96%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0- %D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0-%D0%B2- %D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D1%96- %D0%BC%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%B3%D0%B8 (Date of appeal: 14.06.2018).
Content type: „Article“
Appears in Collections:Архітектура. – 2018. – №895



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.