Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44072
Title: Енергоефективне пряме керування моментом у двозонному електроприводі електромобіля на базі синхронної машини з постійними магнітами
Other Titles: Power-efficient direct torque control in a two-zone PMSM drive for electric vehicle
Authors: Щур, І. З.
Білецький, Ю. О.
Affiliation: Національний університет «Львівська політехніка»
Bibliographic description (Ukraine): Щур І. З. Енергоефективне пряме керування моментом у двозонному електроприводі електромобіля на базі синхронної машини з постійними магнітами / І. З. Щур, Ю. О. Білецький // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Електроенергетичні та електромеханічні системи. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 900. — С. 57–66.
Bibliographic description (International): Shchur I. Z. Power-efficient direct torque control in a two-zone PMSM drive for electric vehicle / I. Z. Shchur, Yu. O. Biletskyi // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Elektroenerhetychni ta elektromekhanichni systemy. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 900. — P. 57–66.
Is part of: Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Електроенергетичні та електромеханічні системи, 900, 2018
Journal/Collection: Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Електроенергетичні та електромеханічні системи
Issue: 900
Issue Date: 26-Feb-2018
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
UDC: 62-83-52
621.313.3
Keywords: синхронна машина з постійними магнітами
пряме керування моментом
двозонне керування швидкістю
енергетична ефективність
synchronous motor with permanent magnets
direct torque control
two zones of angular speed control
energy efficiency
Number of pages: 10
Page range: 57-66
Start page: 57
End page: 66
Abstract: Розроблено систему керування електроприводом електромобіля за стратегією прямого керування моментом синхронної машини з постійними магнітами (СМПМ). З метою забезпечення енергетичної ефективності у першій зоні регулювання кутової швидкості завдання на потокозчеплення якоря формується залежно від поточного значення електромагнітного моменту машини. Для регулювання швидкості у другій зоні запропоновано просту методику визначення кутової швидкості переходу в цю зону залежно від поточного значення моменту та величини бортової напруги електромобіля. Проведене комп’ютерне симулювання показало ефективність запропонованого рішення та високу динаміку розробленої системи керування електроприводом електромобіля.
This work presents the electric control system for electric vehicle drive based on the strategy of direct torque control of a synchronous machine with permanent magnets. In order to provide energy efficiency in the first zone of angular speed regulation, the reference of the armature flux is formed depending on the current value of the electromagnetic torque of the machine. To control the angular speed in the second zone, a simple method for determining the angular speed of the transition to this zone is proposed, depending on the current value of the torque and the value of the on-board voltage of electric vehicle. The conducted computer simulation showed the effectiveness of the proposed solution and the high dynamics of the developed control system of electric drive for electric vehicle.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44072
Copyright owner: © Національний університет „Львівська політехніка“, 2018
© Щур І. З., Білецький Ю. О., 2018
References (Ukraine): 1. Chau K. T. Overview of permanent-magnet brushless drives for electric and hybrid electric vehicles / K. T. Chau, C. C. Chan, C. Liu // IEEE Trans. on Industry Electronics. – 2008. – Vol. 55. –P. 2246–2257.
2. Bose B.K. Modern Power Electronics and AC Drives / B. K. Bose. – Prentice Hall PTR, 2002. – 711 p.
3. Buja G. S. Direct torque control of PWM inverter-fed AC motors – A survey / G. S. Buja, M. P. Kazmierkowski // IEEE Trans. Ind. Electron. – 2004. – Vol. 51, No. 4. – P. 744–757.
4. Takahashi I. A new quick-response and high-efficiency control strategy of an induction motor / I. Takahashi, T. Noguchi // IEEE Trans. Ind. Applicat. – 1986. – Vol. IA-22, No. 5. – P. 820–827.
5. Depenbrock M. Direct self-control (DSC) of inverter-fed induction machine // IEEE Trans. Power Electron. – 1988. – Vol. 3, No. 4. – P. 420–429. 3.
6. Zhong L. Analysis of direct torque control in permanent magnet synchronous motor drives / L. Zhong, M. Rahman, W. Hu, K. Lim // IEEE Trans.Power Electron. – 1997. – Vol. 12, No. 3. – P. 528–536.
7. Y. Zhang. A simple method to reduce torque ripple in direct torque-controlled permanent-magnet synchronous motor by using vectors with variable amplitude and angle / Y. Zhang, J. Zhu, W. Xu, Y. Guo // IEEE Trans. Ind. Electron. – 2011. – Vol. 58, No. 7. – P. 2848–2859.
8. Arumugam S. Novel switching table for direct torque controlled permanent magnet synchronous motors to reduce torque ripple / S. Arumugam, M. Thathan // Journal of Power Electronics. – 2013. – Vol. 13, No. 6. – P. 939–954.
9. Gallegos-López G. Optimum torque control of permanent-magnet AC machines in the field-weakened region / G. Gallegos-López, F. S. Gunawan, J. E. Walters // IEEE Trans. Ind. Applicat. – 2005. – Vol. 41, No. 4. – P. 1020–1028.
10. Inoue Y. Comparative study of PMSM drive systems based on current control and direct torque control in flux-weakening control region / Y. Inoue, S. Morimoto, M. Sanada. // IEEE Trans. Ind. Applicat. – 2012. – Vol. 48, No. 6. – P. 2382–2389.
11. Щур І.З. Система керування синхронною машиною з постійними магнітами з максимальною енергетичною ефективністю з ослабленням поля / І. З. Щур, М. Ф. Мандзюк // Вісн. Нац. ун-ту «Харк. політехн. ін-т»: Проблеми автоматизованого электроприводу. Теорія и практика. – Вип. 36(1009). – Харків, 2013. – С. 263–266.
References (International): 1. Chau K. T. Overview of permanent-magnet brushless drives for electric and hybrid electric vehicles, K. T. Chau, C. C. Chan, C. Liu, IEEE Trans. on Industry Electronics, 2008, Vol. 55. –P. 2246–2257.
2. Bose B.K. Modern Power Electronics and AC Drives, B. K. Bose, Prentice Hall PTR, 2002, 711 p.
3. Buja G. S. Direct torque control of PWM inverter-fed AC motors – A survey, G. S. Buja, M. P. Kazmierkowski, IEEE Trans. Ind. Electron, 2004, Vol. 51, No. 4, P. 744–757.
4. Takahashi I. A new quick-response and high-efficiency control strategy of an induction motor, I. Takahashi, T. Noguchi, IEEE Trans. Ind. Applicat, 1986, Vol. IA-22, No. 5, P. 820–827.
5. Depenbrock M. Direct self-control (DSC) of inverter-fed induction machine, IEEE Trans. Power Electron, 1988, Vol. 3, No. 4, P. 420–429. 3.
6. Zhong L. Analysis of direct torque control in permanent magnet synchronous motor drives, L. Zhong, M. Rahman, W. Hu, K. Lim, IEEE Trans.Power Electron, 1997, Vol. 12, No. 3, P. 528–536.
7. Y. Zhang. A simple method to reduce torque ripple in direct torque-controlled permanent-magnet synchronous motor by using vectors with variable amplitude and angle, Y. Zhang, J. Zhu, W. Xu, Y. Guo, IEEE Trans. Ind. Electron, 2011, Vol. 58, No. 7, P. 2848–2859.
8. Arumugam S. Novel switching table for direct torque controlled permanent magnet synchronous motors to reduce torque ripple, S. Arumugam, M. Thathan, Journal of Power Electronics, 2013, Vol. 13, No. 6, P. 939–954.
9. Gallegos-López G. Optimum torque control of permanent-magnet AC machines in the field-weakened region, G. Gallegos-López, F. S. Gunawan, J. E. Walters, IEEE Trans. Ind. Applicat, 2005, Vol. 41, No. 4, P. 1020–1028.
10. Inoue Y. Comparative study of PMSM drive systems based on current control and direct torque control in flux-weakening control region, Y. Inoue, S. Morimoto, M. Sanada., IEEE Trans. Ind. Applicat, 2012, Vol. 48, No. 6, P. 2382–2389.
11. Shchur I.Z. Systema keruvannia synkhronnoiu mashynoiu z postiinymy mahnitamy z maksymalnoiu enerhetychnoiu efektyvnistiu z oslablenniam polia, I. Z. Shchur, M. F. Mandziuk, Visn. Nats. un-tu "Khark. politekhn. in-t": Problemy avtomatyzovanoho elektropryvodu. Teoriia y praktyka, Iss. 36(1009), Kharkiv, 2013, P. 263–266.
Content type: Article
Appears in Collections:Електроенергетичні та електромеханічні системи. – 2018. – №900



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.