Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/43829
Title: Екологічний франчайзинг як інструмент інноваційного розвитку глобальної економіки
Other Titles: Eco-franchising as a tool of innovative development of global economy
Authors: Горін, Н. В.
Огінок, С. В.
Horin, N. V.
Ohinok, S. V.
Affiliation: Львівський національний університет імені Івана Франка
Ivan Franko National University of Lviv
Bibliographic description (Ukraine): Горін Н. В. Екологічний франчайзинг як інструмент інноваційного розвитку глобальної економіки / Н. В. Горін, С. В. Огінок // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 875. — С. 130–136. — (Підприємництво).
Bibliographic description (International): Horin N. V. Eco-franchising as a tool of innovative development of global economy / N. V. Horin, S. V. Ohinok // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 875. — P. 130–136. — (Pidpryiemnytstvo).
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 875, 2017
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Issue: 875
Issue Date: 28-Mar-2017
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
UDC: 339. 187. 44
Keywords: франчайзинг
еколого-інноваційний розвиток
глобальна економіка
європейський бізнес
franchising
eco-innovative development
the global economy
European business
Number of pages: 7
Page range: 130-136
Start page: 130
End page: 136
Abstract: Проаналізовано вплив франчайзингової стратегії провадження бізнесу на екологоінноваційний розвиток країни. Розглянуто основні особливості франчайзингового бізнесу в Європі та Україні. Досліджено механізм здіснення франчайзингових відносин на основі екологічного франчайзингу. Розглянуто темпи зростання екологічного франчайзингу в Європі та виявлено найуспішніші франчайзингові компанії на українському ринку. Обґрунтовано необхідність та значення організації бізнесу на умовах франчайзингу для збільшення еколого-інноваційного потенціалу в Європі та Україні.
The modern world economy is characterized by a high level of globalization and integration. State borders and significant differences between the economies of countries are becoming less and less visible and considerable. Internationalization and trans-nationalization promote the convergence of national economies, the formation of economic unions and a common free market zone. Franchising promotes the strengthening of economic relations between countries at this stage of their development, as today it is involved in almost all areas of economic activity and is one of the most effective and democratic ways of transcending national markets. This is exactly what makes the issue relevant to the study. Despite the fact that franchising is considered to be a relatively young kind of activity organization, it is a dominant form of doing business both in the United States and Europe, and its growth rate becomes more and more significant every year. Today environmental issues are becoming increasingly popular all over the world. The main reason for searching the environmental as a means of production is introduction of new technologies in agriculture and food industry and franchising could be thriving on this growing trend and substantial customer base. Potential franchising opportunities range from useful services for business to providing the public with cleaner homes and items. Moreover, environmental franchising is the most democratic instrument of doing eco business, as developing its own franchise network the franchisor brings not only his own brand and production methods, but also high standards, which his goods correspond with to new markets and territories. Also it is worth noting that eco-friendly franchising is a very effective method of expanding sales networks in overseas markets since it is an active and very common way of doing business that is going to Ukraine from the European Union. In despite of extensive research of franchising in the scientific community, there are a lot of unresolved issues relating to franchising, in particular its impact on innovation process. The survey is based on a comparison of data from all EU member countries and analisis of the legal framework of each country in particular and in general EU legislation. The article is devoted to a detailed analysis of main features of the franchise business in Europe. The mechanism of implementation of franchise relations between EU member states are studied. Government regulation of franchising in the EU member states are investigated. The rate of growth of franchising in Europe are analized. The necessity of franchise relations in the international economy and main features, advantages and disadvantages of franchising are investigated. The usage of franchising as a mechanism to activate the innovative activity in Ukraine will increase the effectiveness of innovation introduction in the economy. A franchise form of business activity organization will enhance the efficiency of the Ukrainian economy, and increase the competitiveness of national products in the European market because of that the franchising strategies of European companies’ entry on the Ukrainian market were analyzed. In the context of integration the efficacy of the franchise tool for business in Ukraine was proven
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/43829
Copyright owner: © Національний університет „Львівська політехніка“, 2017
© Горін Н. В., Огінок С. В., 2017
URL for reference material: https://sapiens.revues.org/1169
http://www.pkn.pl/sites/default/files/habynskyy_i_ohinok.pdf
http://w
http://www.eco-buffet.com
http://eco-lavca.ua
http://www.ecochic.com.ua
http://www.franchisedirect.com/
http://www.franchisedirect.co.uk/greenfranchises/
http://www.franchising.org.ua
http://www.eff-franchise.com
http://www.ael.ru/
http://www.franchising.org.ua/
http://www.worldfranchisecouncil.net/declarations.html
http://online.wsj.com/article/S60223KIM-METHOD.html
References (Ukraine): 1. Horbach, J., Rammer, C., Rennings, K. (2011). Determinants of eco-innovations by type of environmental impact // The role of regulatory push/pull, technology push and market pull. Ecological Economics, 78. – Р. 112–122.
2. Jaffe, A. B., Newell, R. G., Stavins, R. N. (2005) A tale of two market failures: Technology and environment policy. Ecological Economics, 54. – Р. 164–174 .
3. Kemp, R. (2011). Ten themes for eco-innovation policies in Europe // Survays and Perspectives Integrating Environment and Society, 4 (2). Available: https://sapiens.revues.org/1169.
4. Rio, P., Penasco, C., Romero-Jordan, D. (2106) What drives eco-innovators? A critical review of the empirical literature based on econometric methods. Journal of Cleaner Production, 112 (4). – Р. 2158–2170.
5. Яловий Г. К. Перспективи розвитку комерційної концесії (франчайзингу) в Україні / Г. К. Яловий, А. С. Цеслів // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2013. – Вип. 27. – С. 188– 193.
6. Hrabynskyy I. Franczyzowe instrumenty rozpowszechniania norm ISO w gospodarce globalnej / I. Hrabynskyy, S. Ohinok // Konferencja naukowo-aplikacyjna: Praktyczne aspekty stosowania norm i oceny zgodności, 18 maja 2013 r. Szkola Wyższa im. Bogdana Jańskiego. – Warshawa [Electronic resource]. – Access mode: http://www.pkn.pl/sites/default/files/habynskyy_i_ohinok.pdf.
7. Franchise Direct [Electronic resource]. – Access mode : http://w ww.franchisedirect.co.uk/.
8. Еcо-Buffet [Electronic resource]. – Access mode : http://www.eco-buffet.com.
9. Еcо-Lavka [Electronic resource]. – Access mode : http://eco-lavca.ua.
10. Еcо-Shyk [Electronic resource]. – Access mode : http://www.ecochic.com.ua.
11. Green Franchise Report 2010 [Electronic resource]. – Access mode : http://www.franchisedirect.com/ information/greenfranchisebusinesses/greenfranchiseindustry/207/987/.
12. List of Green Franchise Business [Electronic resource]. – Access mode : http://www.franchisedirect.co.uk/greenfranchises/.
13. Ілляшенко І. О. Екологічний франчайзинг в Україні: перспективи та проблеми / І. О. Ілляшенко // Сталий розвиток та екологічна безпека суспільства в економічних трансформаціях: мат. ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Бахчисарай, 15–16 вересня 2011. – Сімферополь, 2011. – С. 104–106.
14. Офіційний сайт Асоціації франчайзингу України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.franchising.org.ua.
15. Офіційний сайт Європейської федерації франчайзингу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.eff-franchise.com.
16. Голоднюк О. Ефективність франчайзингу в управлінні конкурентними первагами підприємств-виробників мінеральних вод / О. Голоднюк // Вісник ТНЕУ. – 2014. – С. 122–129.
17. Клименко А. Спасет ли франчайзинг малый бизнес? / А. Клименко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ael.ru/.
18. Кривонос А. О франчайзинге в Украине нарисуем картинку / А. Кривонос // МОРС. – 2012. – № 1 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.franchising.org.ua/ chtivo/zhurnal-mors.html.
19. Franchising: Promoting Entrepreneurship and Spreading Opportunities and Wealth – Joint Declaration of World Franchise Council, Beirut, Lebanon, April 18, 2017 [Electronic resourse]. – Access mode: http://www.worldfranchisecouncil.net/declarations.html.
20. Franchise Statistics [Electronic resource]. – 2017. – Access mode : www.eff-franchise.com/IMG/ pdf/Stats_Franchise_Europe_10092010-2.pdf.
21. Franchising High Performers [Electronic resource]. – 2017. – Access mode : http://online.wsj.com/article/S60223KIM-METHOD.html.
References (International): 1. Horbach, J., Rammer, C., Rennings, K. (2011). Determinants of eco-innovations by type of environmental impact, The role of regulatory push/pull, technology push and market pull. Ecological Economics, 78, R. 112–122.
2. Jaffe, A. B., Newell, R. G., Stavins, R. N. (2005) A tale of two market failures: Technology and environment policy. Ecological Economics, 54, R. 164–174 .
3. Kemp, R. (2011). Ten themes for eco-innovation policies in Europe, Survays and Perspectives Integrating Environment and Society, 4 (2). Available: https://sapiens.revues.org/1169.
4. Rio, P., Penasco, C., Romero-Jordan, D. (2106) What drives eco-innovators? A critical review of the empirical literature based on econometric methods. Journal of Cleaner Production, 112 (4), R. 2158–2170.
5. Yalovyi H. K. Perspektyvy rozvytku komertsiinoi kontsesii (franchaizynhu) v Ukraini, H. K. Yalovyi, A. S. Tsesliv, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, 2013, Iss. 27, P. 188– 193.
6. Hrabynskyy I. Franczyzowe instrumenty rozpowszechniania norm ISO w gospodarce globalnej, I. Hrabynskyy, S. Ohinok, Konferencja naukowo-aplikacyjna: Praktyczne aspekty stosowania norm i oceny zgodności, 18 maja 2013 r. Szkola Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warshawa [Electronic resource], Access mode: http://www.pkn.pl/sites/default/files/habynskyy_i_ohinok.pdf.
7. Franchise Direct [Electronic resource], Access mode : http://w ww.franchisedirect.co.uk/.
8. Eco-Buffet [Electronic resource], Access mode : http://www.eco-buffet.com.
9. Eco-Lavka [Electronic resource], Access mode : http://eco-lavca.ua.
10. Eco-Shyk [Electronic resource], Access mode : http://www.ecochic.com.ua.
11. Green Franchise Report 2010 [Electronic resource], Access mode : http://www.franchisedirect.com/ information/greenfranchisebusinesses/greenfranchiseindustry/207/987/.
12. List of Green Franchise Business [Electronic resource], Access mode : http://www.franchisedirect.co.uk/greenfranchises/.
13. Illiashenko I. O. Ekolohichnyi franchaizynh v Ukraini: perspektyvy ta problemy, I. O. Illiashenko, Stalyi rozvytok ta ekolohichna bezpeka suspilstva v ekonomichnykh transformatsiiakh: mat. III Vseukr. nauk.-prakt. konf., m. Bakhchysarai, 15–16 veresnia 2011, Simferopol, 2011, P. 104–106.
14. Ofitsiinyi sait Asotsiatsii franchaizynhu Ukrainy [Electronic resource], Access mode: http://www.franchising.org.ua.
15. Ofitsiinyi sait Yevropeiskoi federatsii franchaizynhu [Electronic resource], Access mode: http://www.eff-franchise.com.
16. Holodniuk O. Efektyvnist franchaizynhu v upravlinni konkurentnymy pervahamy pidpryiemstv-vyrobnykiv mineralnykh vod, O. Holodniuk, Visnyk TNEU, 2014, P. 122–129.
17. Klimenko A. Spaset li franchaizinh malyi biznes?, A. Klimenko [Electronic resource], Access mode: http://www.ael.ru/.
18. Krivonos A. O franchaizinhe v Ukraine narisuem kartinku, A. Krivonos, MORS, 2012, No 1 [Electronic resource], Access mode: http://www.franchising.org.ua/ chtivo/zhurnal-mors.html.
19. Franchising: Promoting Entrepreneurship and Spreading Opportunities and Wealth – Joint Declaration of World Franchise Council, Beirut, Lebanon, April 18, 2017 [Electronic resourse], Access mode: http://www.worldfranchisecouncil.net/declarations.html.
20. Franchise Statistics [Electronic resource], 2017, Access mode : www.eff-franchise.com/IMG/ pdf/Stats_Franchise_Europe_10092010-2.pdf.
21. Franchising High Performers [Electronic resource], 2017, Access mode : http://online.wsj.com/article/S60223KIM-METHOD.html.
Content type: Article
Appears in Collections:Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2017. – №875



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.