Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/42589
Назва: Descartes’ and Pascal’s antropological alternative in the perspectives of post-humanity
Інші назви: Антропологічна альтернатива Декарта і Паскаля у перспективі постлюдськості
Автори: Петрушенко, Віктор
Петрушенко, Оксана
Petrushenko, Viktor
Petrushenko, Oksana
Приналежність: Національний університет “Львівська політехніка”
Львівський медичний інститут
Бібліографічний опис: Petrushenko V. Descartes’ and Pascal’s antropological alternative in the perspectives of post-humanity / Viktor Petrushenko, Oksana Petrushenko // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 2. — P. 95–98.
Bibliographic description: Petrushenko V. Descartes’ and Pascal’s antropological alternative in the perspectives of post-humanity / Viktor Petrushenko, Oksana Petrushenko // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 2. — P. 95–98.
Є частиною видання: Humanitarian Vision, 2 (3), 2017
Випуск/№ : 2
Том: 3
Дата публікації: 25-жов-2017
Видавництво: Lviv Politechnic Publishing House
Місце видання, проведення: Lviv
УДК: 1 (091)
141.5
Теми: людина-машина
онтологічний статус людини
мислення
постлюдина
man-machine
ontological status of man
thinking
posthuman
Кількість сторінок: 4
Діапазон сторінок: 95-98
Початкова сторінка: 95
Кінцева сторінка: 98
Короткий огляд (реферат): Проаналізовано філософсько-антропологічні позиції Декарта та Паскаля у контексті гострих проблем сучасної філософської антропології. Автори висловлюють переконання в тому, що їхні ідеї дають змогу краще зрозуміти сутність сучасної антропологічної кризи та осмислити можливі способи протистояння сучасним тенденціям перетворення людини на постлюдину. Використано методи компаративістики та історико-філософської аналітики. Перспективи подальшого дослідження теми пов’язані з поглибленим вивченням зав’язків людського організму з духовними явищами і процесами.
The authors analyze two influential philosophical and anthropological positions presented by Descartes and Pascal in the context of the acute problems of contemporary philosophical anthropology. In the article the authors argue that the existence of fundamental differences in the anthropological ideas of the two founders of the modern philosophy and express the belief that these ideas lead to the better understanding the essence of the contemporary anthropological crisis and the possible ways of comprehending of modern trends in the transformation of a human being into a post human being. Descartes’ mechanism and reductionism appear as one of the grounds for justifying the influence over a human being through the modifications of his or her body, therefore, his position is connected with the ideas of a post-humanity and can be considered as an element of the basic ideology for these ideas. Pascal, on the contrary, demonstrates that a human being is a complex being, inscribed in the cosmic whole and in connection with the transcendent; therefore, his ideas resist reduction and contradict tendencies of the movement of modern mankind to the pose-humanity. According to the authors, ideological shifts in modern anthropology in the direction of increasing the role of nature in a human being require increased attention to the study of the sources of a human person and a human self. In this context, attention to the philosophical and anthropological ideas of Pascal presents as an important condition for understanding the contemporary anthropological crisis and finding ways to overcome it. The authors use methods of comparative studies, phenomenology, historical and philosophical analysis. Prospects for further study of the topic are related to in-depth study and understanding of the human organism’s ties with spiritual phenomena and processes.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/42589
Власник авторського права: © Національний університет "Львівська політехніка", 2017
© Петрушенко В., Петрушенко О., 2017
URL-посилання пов’язаного матеріалу: http://dx.doi.org/10.1590/0100-512X2015n13204jrmn
Перелік літератури: Гольдман, Л. (2001). Сокровенный Бог. Москва:
“Логос”.
Григорьева, Н. (2008). Эволюция антрополо-
гических идей в европейской культуре второй половины1920–1940-х гг. (Россия, Германия, Франция). Санкт-
Петербург: ИД “Петрополис”.
Гуревич, П. (2015). Кто он такой – человек?
Философия и культура, 6, 797–801.
Декарт, Р. (2013). Описание человеческого тела /
Рене Декарт // Космогония. Два трактата: Трактат о свете.
Описание человеческого тела и трактат об образовании
животного. Москва: Книжный дом “ЛИБРОКОМ”.
Декарт, Р. (1989). Страсти души. Москва: Мысль.
Дмитриев, Т. (2012). Послесловие. In Р. Декарт.
Человек. (С. 129–190). Москва: Издательская и
консалтинговая группа “Праксис”.
Лук’янець, В., Соболь, О. (1998). Філософський
постмодерн: Навчальний посібник для викладачів,
аспірантів, студентів вузів, які спеціалізуються в галузі
гуманітарних дисциплін. Киъв: Абрис.
Паскаль, Б. (2001). Мысли. Москва: ООО
“Издательство АСТ”. Харьков: Издательство “Фолио”.
Стрельцова, Г. (1994). Паскаль и европейская
культура. Москва: Республика.
Эриксен, Т. (2014). Что такое антропология?
Москва: Изд-во Высшей школы экономики.
Фукуяма, Ф. (2003). Великий разрыв. Москва: “Изд-
во АСТ”.
Хомський, Н. (2000). Роздуми про мову. Львів:
Ініціатива.
Jones, E. (1998). Religious Conversion, Self-Deception,
and Pascal’s Wager. Journal of the History of Philosophy,36:2,167-188.
Neto, M. (2015). The Skeptical Cartesian Background
of Hume’s “Of the academical or sceptical philosophy” (First
inquiry, section 12). Kriterion, 56, 132. Отримано зhttp://dx.doi.org/10.1590/0100-512X2015n13204jrmn
Ousseynou, K. (1997). Descartes et Pascal: deux
hommes, un siècle. Laval théologique et philosophique, vol. 53,n° 3, 519–530.
References: Chomsky, N. (2000). Reflections on Language. [In
Ukranian]. Lviv: Initiative.
Descartes, R. (2013). The Description of a Human Body. [In
Russian]. In R. Descartes. Cosmogony. Two Treatises: Treatise on
the Light. The Description of a Human Body and Treatise on the
Formation of the Animal. (pp. 123–156).
Descartes, R. (1989). The Passions of Soul. [In
Russian]. In Collected Works in Two Volumes, Vol. 1. (pp. 77–153). Moscow: Thought.
Dmitriyev, T. (2012). Afterword. In Rene Descartes. A
Human Being. [In Russian]. (pp. 128–152). Moscow:
Publishing and Consalting Group “Praxis”.
Fukuyama, F. (2003). The Great Disruption. [In
Russian]. Moscow: “Publishing House AST”.
Eriksen, T. (2014). What is Anthropology? [In Russian].
Moscow: Publishing House of the Hight Economics School.
Goldman, L. (2001). The Hidden God. [In Russian].
Moscow: “Logos”.
Grigoryeva, N. (2008). Evolution of the Anthropological
Ideas in European Culture the Second Half of 1920–1940 Years. [In
Russian]. Saint-Petersburg: ID “Petropolis”.
Gurevich, P. (2015). Who is a Human Being?
Philosophy of Culture, 6, 797–801.
Jones E. (1998). Religious Conversion, Self-Deception, and
Pascal’sWager. Journal of the History of Philosophy, 36:2, 167–188.
Luk’yanets’, V., Sobol’, O. (1998). Philosophical
Postmodern: Handbook for Teachers, Postgraduate Students,
and Students. [In Ukrainian]. Kyiv: Abrys, 1998.
Neto, M. (2015). The Skeptical Cartesian Background
of Hume’s “Of the academical or sceptical philosophy” (First
inquiry, section 12). Kriterion, 56, 132. Retrieved from
http://dx.doi.org/10.1590/0100-512X2015n13204jrmn
Ousseynou, K. (1997). Descartes et Pascal: deux hommes,
un siècle. Laval théologique et philosophique, 53, 3, 519–530.
Pascal, B. (2001). Thoughts. [In Russian]. Moscow:
OOO “Publishing House AST”, Kharki: Folio.
Strel’tsova, G. Pascal and European Culture. [In
Russian]. Moscow: Republic.
Тип вмісту : Article
Розташовується у зібраннях:Humanitarian Vision. – 2017. – Vol. 3, No. 2



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.