Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/3060
Title: Формування і розвиток відносин машинобудівного підприємства з бізнес-партнерами
Other Titles: Формирование и развитие связей машиностроительного предприятия с бизнес-партнерами
Forming and development of communications between machine building enterprise and its business-partners
Authors: Криворучко, Ярина Юріївна
Bibliographic description (Ukraine): Криворучко Я. Ю. Формування і розвиток взаємовідносин машинобудівного підприємства з бізнес-партнерами : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук : 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (машинобудування та приладобудування) / Ярина Юріївна Криворучко ; Національний унніверситет "Львівська політехніка". – Львів, 2009. – 21 с. – Бібліографія: с.16–18 (20 назв).
Issue Date: 2009
Publisher: Національний університет "Львівська політехніка"
Keywords: value chain and value network
structure of relationship value
factors and directions of development of relationship value
цепь и сеть стоимости
структура ценности отношений
факторы и направления развития ценности отношений
ланцюг та мережа вартості
структура цінності відносин
чинники та напрями розвитку цінності відноси
Abstract: Дисертаційну роботу присвячено науковому обґрунтуванню і розробленню теоретичних та методичних засад формування і розвитку взаємовідносин машинобудівного підприємства з бізнес-партнерами. Проаналізовано концепції ланцюга та мережі вартості у контексті відносин між підприємствами, представлено основні напрями та типи цінності відносин між ланками ланцюга чи мережі вартості та здійснено перспективний аналіз комплексу машинобудування. Сформовано й обґрунтовано схему формування цінності відносин, побудовано семантичну модель оцінювання та розвитку цінності відносин між бізнес-партнерами із виокремленням та розкриттям суті взаємопов’язаних етапів даної моделі, здійснено апробацію запропонованої семантичної моделі для підприємства-виробника та його клієнтів. Класифіковано стратегії розвитку елементів цінності відносин, розроблено методичні положення для розвитку елементів цінності відносин між підприємствами та викладено методичні положення щодо обґрунтування та реалізації інноваційно-інвестиційних проектів на основі врахування інтересів обох сторін відносин.Диссертационная работа посвящена научному обоснованию и разработке теоретических и методических основ формирования и развития взаимоотношений машиностроительного предприятия с бизнес-партнерами. Проанализированы концепции цепи и сети стоимости в контексте отношений между предприятиями, представлены основные направления и типы ценности отношений между звеньями цепи или сети стоимости и осуществлен перспективный анализ комплекса машиностроения. Сформирована и обоснована схема формирования ценности отношений, построена семантическая модель оценки и развития ценности отношений между бизнес-партнерами с выделением и раскрытием сути взаимоувязанных этапов данной модели, осуществлена апробация предложенной семантической модели для предприятия-производителя и его клиентов. Классифицированы стратегии развития элементов ценности отношений, разработаны методические положения относительно развития элементов ценности отношений между предприятиями и изложены методические положения относительно обоснования и реализации инновационно-инвестиционных проектов на основе учета интересов обоих сторон отношений. Dissertation work is devoted to scientific grounding and development of theoretical and methodical bases of forming and development of mutual relations of machine-building enterprise with its business-partners. The analysis of value chain and network concepts is carried out in context of relations between industrial enterprises, that gave the possibility not only to represent directions of forming of value of relations between enterprises that are links of value chain or network, but also to expose the shortage of theoretical and practical knowledge and empirical researches in relation to forming of relationship value between business-partners. Three main directions of analysis of relationship value are presented in the dissertation: relationship value from the point of view of the seller, from the point of view of the buyer, forming of common value in the relationship between business-partners. It is found out, that the buyer value creation direction is the most explored direction of analysis of value of relations and researches are mainly carried out at the consumer markets. Seller value creation direction is less explored. Analysis of the considered researches showed that the range of researches lay in scopes: from those, which assert that value of relationships with clients is identical to the collected profits from the sale of products to those which, analyzing the relations between industrial enterprises, assert that value of relations for a seller is a much broader category. The most narrowly represented in the analyzed sources is the direction of co-creation of value between business-partners as a common forming of value of mutual relations with the aim of maximization of result of activity or even creation of value inaccessible for each of parties, if working independently. The prospective analysis of machine-building complex of Ukrainian economy is carried out with the aim to detect main tendencies in the sector and determine basic priorities of forming of relationships between enterprises. The vagueness of external environment, its dynamics and low forecast ability forces enterprises to search better ways of future survival and development. In particular, one of the ways to increase forecast ability of future activity is to develop close relations with business-partners in effective way. Taking this into consideration the model of forming of relationship value is provided. On its basis a semantic model of evaluation and development of relationship value between business-partners is built. It consists of twelve interconnected phases, each of which is grounded in the work. Approbation of the offered semantic model is carried out for a producing company and its clients. The offered model foresees the successive analysis of relations between enterprises on the basis of passing of each of twelve stages. Realization of semantic model gives the possibility not only to estimate the key factors of forming of relations between business-partners, provides the possibility of comparison of attractiveness of different business-partners, but also is instrumental in the evaluation and analysis of possible directions and factors of development of relations between business-partners taking into account the points of view of both partners in relation. Application of the offered semantic model was carried out for research of producer-client type of relations in the machine-building sector of economy and contiguous sectors. On the basis of conclusions made after research of relations between industrial companies it became possible to define the role of relationship value elements for different types of relations between business-partners. Strategies of development of relationship value elements in intercommunication with general strategies of activity of enterprise are classified. Attributing of relationship value elements to a certain strategy takes place on the basis of the offered matrix of development of relationship value elements, which gives the possibility to estimate expedience and necessity in development of separate spheres of relations between business-partners taking into account both parties points of view of. Methodical positions are laid out in relation to grounding and realization of innovative-investment projects on the basis of account of interests of both parties of relations, that it is offered to carry out on the basis of semantic model. The principles of development of relationship value elements on the basis of integration of different types of activity of enterprise are grounded. To the detailed consideration the sphere of distribution logistics is subjected in the part of inventory control of the ready products. It is defined that integration of marketing and logistic strategies the multiplier influence on development of relationship value for both partners is achieved.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/3060
Content type: Autoreferat
Appears in Collections:Автореферати та дисертаційні роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avt_01336953.doc1,49 MBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.