Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/24224
Title: Освітня практика Києво-Могилянської академії в контексті західноєвропейського схоластичного дискурсу
Other Titles: Образовательная практика Киево-Могилянской академии в контексте западноевропейского схоластического дискурса
Educational practice of Kyiv-Mohyla Academy in the context of West European scholastic discourse
Authors: Антонюк, Галина
Bibliographic description (Ukraine): Антонюк Г. Освітня практика Києво-Могилянської академії в контексті західноєвропейського схоластичного дискурсу / Галина Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 2013. – № 2. – С. 189–199. – Бібліографія: 15 назв.
Issue Date: 2013
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Keywords: схоластика
схоластический дискурс
Киево-Могилянская академия
философские курсы
рационализм
отечественная греко-славянская традиция
западноевропейская образовательная культура
scholasticism
scholastic discourse
the Kiev-Mohyla Academy
philosophy courses
rationalism
national Greek-Slavic tradition
Western European educational culture
Abstract: На примере образовательной деятельности Киево-Могилянской академии в статье охарактеризирован схоластический метод как важный этап в развитии теоретического мышления в образовании Украины периода XVII —XVIII ст.; показано, что схоластика как метод преподавания философских дисциплин была попыткой преодоления недостаточного развития рационализма в греко-славянском образовании, а также попыткой приобщения к западноевропейскому схоластическому дискурсу и вхождения в европейский образовательный контекст. The article characterizes scholastic method as an important stage in the development of theoretical thinking in education of Ukraine in XVII-XVIII centuries on the example of the educational activities of Kiev-Mohyla Academy. It is shown that scholasticism as a method of teaching philosophical disciplines, was an attempt to overcome the lack of rationality in the Greek-Slavic education, and also an attempt of initiation to the Western European scholastic discourse and inclusion into the European educational context.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/24224
Content type: Article
Appears in Collections:Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2013. – №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24-189-199.pdf417,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.