Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/24051
Title: Ян Амос Коменський і розвиток педагогічної думки України в XVII ст.
Other Titles: Ян Амос Коменский и развитие педагогической мысли Украины в XVII ст.
Jan Amos Comenius and the development of pedagogical thought in Ukraine in the XVII – XVIII centuries
Authors: Антонюк, Галина
Bibliographic description (Ukraine): Антонюк Г. Ян Амос Коменський і розвиток педагогічної думки України в XVII ст. / Галина Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 2012. – № 6. – С. 189–200. – Бібліографія: 16 назв.
Issue Date: 2012
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Keywords: Коменский Ян Амос
братские школы Украины
украинская педагогическая культура
взаимовлияние культур
John Amos Comenius
brotherhood schools in Ukraine
Ukrainian pedagogical culture
cultures interaction
Abstract: В контексте педагогики Возрождения и Нового времени в статье проанализированы педагогические взгляды Яна Амоса Коменского; сделано попытку сопоставительного анализа идей Коменского и педагогической практики братских школ Украины и Белоруссии; проанализированы общие черты педагогических взглядов чешского ученого и украинских просветителей; подчеркнуто влияние идей Яна Амоса Коменского на развитие образования в славянском и общеевропейском пространстве. The article analyses pedagogical views of Jan Amos Comenius in the context of the Renaissance pedagogy and pedagogy of Early Modern Period. It conducts comparative analysis of Comenius’ ideas and pedagogical practice of brotherhood schools in Ukraine and Belarus, determines similarities common for the ideas of Czech scholar and Ukrainian educators. The article also defines influence of Jan Amos Comenius’ ideas on the development of education in the Slavic and European space.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/24051
Content type: Article
Appears in Collections:Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2012. – №6

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24-189-200.pdf422,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.