Link lub cytat. http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44335
Tytuł: Визначення концентрації діоксиду вуглецю в приміщеннях класів
Inne tytuły: Determination of carbon dioxide concentration in classes
Authors: Юркевич, Ю. С.
Возняк, О. Т.
Савченко, О. О.
Миронюк, Х. В.
Yurkevych, Yu.
Voznyak, O.
Savchenko, O.
Myroniuk, Kh.
Akcesoria: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Cytat: Визначення концентрації діоксиду вуглецю в приміщеннях класів / Ю. С. Юркевич, О. Т. Возняк, О. О. Савченко, Х. В. Миронюк // Вісник національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 904. — С. 75–81.
Bibliographic description: Determination of carbon dioxide concentration in classes / Yu. Yurkevych, O. Voznyak, O. Savchenko, Kh. Myroniuk // Visnyk natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Teoriia i praktyka budivnytstva. — Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 904. — P. 75–81.
Część publikacji: Вісник національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва, 904, 2018
Journal/kolekcja: Вісник національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва
Release/№ : 904
Data wydania: 26-lut-2018
Wydawca: Видавництво Львівської політехніки
Place edycja: Львів
UDC: 628.8
Słowa kluczowe: діоксид вуглецю
приміщення класу
повітрообмін
механічна система вентиляції
оптимальні параметри мікроклімату
carbon dioxide
classroom
air exchange
mechanical ventilation system
optimal microclimate parameters
Strony: 7
Zakres stron: 75-81
Główna strona: 75
Strona końcowa: 81
Abstract: Дослідження стану повітряного середовища в приміщеннях класів є дуже актуальним, оскільки близько 20% загальної кількості населення проводить значну частину свого часу в дошкільних та шкільних закладах. Недотримання допустимих параметрів мікроклімату у приміщеннях класів, зокрема, внаслідок високої концент- рації СО2, призводить до погіршення самопочуття та зниження працездатності учнів, а також до недостатнього засвоєння ними навчального матеріалу. Внаслідок переви- щення допустимої концентрації СО2 у зовнішньому повітрі великих міст продуктив- ність системи вентиляції приміщень, розрахована за асиміляцією СО2, досягає значних величин. Наведено результати аналітичних досліджень зміни концентрації СО2 в приміщеннях класів протягом всього періоду перебування в них учнів при трьох схемах організації повітрообміну. Встановлено, що лише механічна припливно-витяжна вентиляція з нормою повітрообміну 30 м3/год на особу забезпечує належні санітарно- гігієнічні умови в приміщеннях класів.
In the last decade, modernization of school buildings in Ukraine is being carried out. Thermorenoval measures such as thermal insulation of exterior walls and replacement of existing windows are most often used. Installing hermetic metal-plastic windows significantly reduces the heat loss of premises, but leads to disturbance of air regime, as outdoor air infiltration is often the only source of external fresh air supply. The study of the air environment in the classrooms is very relevant, since about 20% of the total population spends a significant part of their day in preschool and school settings. Failure to comply of microclimate parameters in classrooms, in particular due to the increase of CO2 concentration, leads to deterioration of the state of health and workability of students, as well as insufficient mastering of the educational material. Due to the deterioration of the environmental state of the environment, the concentration of CO2 in the outside air of large cities often exceeds the permissible values. This leads to an increase in the productivity of ventilation systems, designed to assimilate CO2. The article presents the results of analytical studies of changes in CO2 concentration in classrooms during the entire period of their stay in the students under the three schemes of organization of air exchange, namely when closed windows during the entire training period and without ventilation; when ventilated class during each breaks and in the presence of inflow and exhaust ventilation in the classrooms. The analysis of the air environment was carried out for the most unfavorable conditions at negative external air temperatures. As a result of the research, it was established that only in the presence of mechanical inflow and exhaust ventilation with an air exchange rate of 30 m3/hour per person provides adequate sanitary and hygienic conditions in the classrooms.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/44335
Właściciel praw autorskich: © Національний університет „Львівська політехніка“, 2018
© Юркевич Ю. С., Возняк О. Т., Савченко О. О., Миронюк Х. В., 2018
Związane URL literatura: https://tion
Wykaz piśmiennictwa: 1. Державна служба статистики України. Загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади. Статистичний збірник. – К., 2018. – 134 с.
2. Kapalo P., Vilcekova S., Vozniak O. Using Experimental Measurements of the Concentrations of Carbon Dioxide for Determining the Intensity of Ventilation in the Rooms // Chemical Engineering Transactions. – 2014. – Vol. 39. – P. 1789–1794.
3. ГОСТ 12.1.007-76* ССБТ. Вредные вещества. Классификация и общие требования безопасности. Москва. – 1977. – 10 с.
4. Steiger S., Noske F., Kersken M., Hellwig R. T. Untersuchungen zur Beluftung von Schulen // Tagungsband Deutsche Kalte-Klima-Tagung 2008. – 2008. – Ulm, 19. – Bis 21. – Beitrag IV. – 13 s.
5. Hellwig R. T., Antretter F., Holm A., Sedlbauer K. Untersuchungen zum Raumklima und zur Fensterluftung in Schulen // Bauphysik. – 2009. – 31. – Heft 2. – S. 3–12.
6. ДСанПіН 5.5.2.008-01 Влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу. – К., 2001. – 49 с.
7. BS EN 13779:2007. Ventilation for non-residential buildings. Performance requirements for ventilation and room-conditioning systems. 2008. – 76 р.
8. Рымаров А. Г., Савичев В. В. К определению требуемого воздухообмена в помещениях общественных зданий в зависимости от качества наружного воздуха // Интернет-вестник ВолгГАСУ. Сер.: Политематическая. – 2014. – Вып. 2 (33). – 4 с.
9. Сколько вешать в граммах: нормы CO2 [Електронний ресурс] / Официальный сайт TION. – Режим доступу https://tion. ru/BLOG/NORMY-CO2/ – Назва з екрана.
10. Эльтерман В. М. Вентиляция химических производств. – М.: Химия, 1980. – 288 с.
11. Жуковський С. С., Возняк О. Т., Довбуш О. М., Люльчак З. С. Вентилювання приміщень. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. – 2007. – 476 с.
12. ДБН В.2.2-3-97. Будинки та споруди навчальних закладів. – К., 1997. – 50 с.
References: 1. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. (2018) Zahalnoosvitni ta profesiino-tekhnichni navchalni zaklady. Statystychnyi zbirnyk. [State Statistics Service of Ukraine. General education and vocational schools. Statistical Collection.], Kiev, 134 p. [In Ukrainian].
2. Kapalo P., Vilcekova S., Vozniak O. (2014) Using Experimental Measurements of the Concentrations of Carbon Dioxide for Determining the Intensity of Ventilation in the Rooms. Chemical Engineering Transactions, Vol. 39, pp. 1789–1794.
3. GOST 12.1.007-76* SSBT. (1977) Vrednyie veschestva. Klassifikatsiya i obschie trebovaniya bezopasnosti. [GOST 12.1.007-76 * SSBT. Harmful substances. Classification and general safety requirements], Мoskva, 10 p. [In Russian].
4. Steiger S., Noske F., Kersken M., Hellwig R. T. (2008) Untersuchungen zur Beluftung von Schulen // [Investigations on the ventilation of schools] Tagungsband Deutsche Kalte-Klima-Tagung 2008, Vol. 19, Is. 21, Beitrag IV, 13 p. [In Deutsch].
5. Hellwig R. T., Antretter F., Holm A., Sedlbauer K. (2009) Untersuchungen zum Raumklima und zur Fensterluftung in Schulen [Examinations of the indoor climate and window ventilation in schools]. Bauphysik, Vol. 31, Is. 2, pp. 3-12.
6. DSanPiN 5.5.2.008-01 (2001) Vlashtuvannia, utrymannia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv ta orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu. [SSanR&R 5.5.2.008-01. Arrangement, maintenance of general educational institutions and organization of educational process], Kiev, 49 p. [In Ukrainian].
7. BS EN 13779:2007. (2008) Ventilation for non-residential buildings. Performance requirements for ventilation and room-conditioning systems. 76 р.
8. Ryimarov A. G., Savichev V. V. (2014) K opredeleniyu trebuemogo vozduhoobmena v pomescheniyah obschestvennyih zdaniy v zavisimosti ot kachestva naruzhnogo vozduha. [To determine the required air exchange in the premises of public buildings, depending on the quality of outdoor air], Internet-vestnik VolgGASU. Ser.: Politematicheskaya, Vol. 2 (33), 4 p. [In Russian].
9. Skolko veshat v grammah: normyi CO2. (2016) [How much to hang in grams: CO2 standards], https://tion. ru/BLOG/NORMY-CO2/.
10. Elterman V. M. (1980) Ventilyatsiya himicheskih proizvodstv. [Ventilation of chemical plants], Мoskva, 288 p. [In Russian].
11. Zhukovskyi S. S., Vozniak O. T., Dovbush O. M., Liulchak Z. S. (2007) Ventyliuvannia prymishchen. [Ventilation of the premises], Lviv: Publishing House of the Lviv Polytechnic National University, 476 p. [In Ukrainian].
12. DBN V.2.2-3-97. (1997) Budynky ta sporudy navchalnykh zakladiv. [Buildings and facilities of educational institutions], Кiev, 50 p. [In Ukrainian].
Typ zawartości: Article
Występuje w kolekcjach:Теорія і практика будівництва. – 2018. – №904



Pozycje DSpace są chronione prawami autorskimi