Please use this identifier to cite or link to this item: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/41143
Title: Ключові елементи системи краудфандингу
Other Titles: Key elements of crowd funding system
Authors: Уголькова, О. З.
Ugolkova, O.
Affiliation: Національний університет «Львівська політехніка»
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Уголькова О. З. Ключові елементи системи краудфандингу / О. З. Уголькова // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 873. — С. 105–110.
Bibliographic description (International): Ugolkova O. Key elements of crowd funding system / O. Ugolkova // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Problemy ekonomiky ta upravlinnia. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 873. — P. 105–110.
Is part of: Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління, 873, 2017
Journal/Collection: Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління
Issue: 873
Issue Date: 28-Mar-2017
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
UDC: 330.1
330
341
1
Keywords: краудфандингова діяльність
краудсорсинг
система крауд- фандингу
«5Р» краудфандингу
інновації
crowdfunding activity
crowdsourcing
crowdfunding system
«5P» of crowdfunding
innovation
Number of pages: 6
Page range: 105-110
Start page: 105
End page: 110
Abstract: У статті розкрито поняття «система краудфандингу» та її елементів. Проана- лізовано фактори, що впливають на розвиток краудфандингу в національній економіці. Запропоновано застосування моделі «5P» для краудфандингової системи та для окремого краудфандингового проекту. Зацікавлення викликає дослідження елементів та умов, необхідних для успішної реалізації краудфандингових проектів.
In current article, author reveals the concept of the crowdfunding system and its role in the implementation and development of crowdfunding. The challenge lies in the definition of «crowdfunding system» and its elements and analysis a difference between of crowdfunding system for national economy and for a separate crowdfunding project. The author made an analysis of existing definitions of crowdfunding system and its key characteristics. The foreign practitioners and scientists sometimes use the term "5P" of crowdfunding system that is similar to the marketing mix consisting «4P» (product, price, place, promotion). According to the author, the crowdfunding system consists of such elements as people, purpose, platform, participation and performance (or productivity). For a separate crowdfunding project, the «5P» is different and it consists of planning, pitch, perks (benefits), permanent contact with audience and promotion. Analyze of crowdfunding activity in Ukraine was also conducted, and its features and problematic aspects of research were identified. Author declares that the crowdfunding can satisfy the significant demand for microfinance in Ukraine.
URI: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/41143
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2017
© Уголькова О. З., 2017
URL for reference material: http://www.crowdsourcing.org/editorial/jeff-howe-on-the-rise-of-crowdsourcing/4749
https://biggggidea.com/
https://ubb.org.ua/
https://na-starte.com/about
http://sagatovskij.ucoz.ru/index/obo_mne/0-5
http://crowdsourcingweek.com/
https://igniteintent.wordpress.com/2013/08/07/5-ps-of-crowdfunding/
http://www.crowdsourcing
http://crowdsourcingweek.com/blog/5ps-of-the-crowd-economy/
References (Ukraine): 1. Барилюк І. В. Діагностика впливу факторів економічного середовища на формування фінансового капіталу компаній / І. В. Барилюк, М. В. Рубаха // Фінанси України. – 2013. – № 9. – С. 104–117.
2. Jeff Howe on the rise of crowdsourcing [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.crowdsourcing.org/editorial/jeff-howe-on-the-rise-of-crowdsourcing/4749
3. Кузьмін О. Є. Крауд- фандинг: сутність, значення та типологія / О. Є. Кузьмін, О. С. Скибінський, О. З. Уголькова // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2016. – № 2. – С. 170–180.
4. Карий О. І. Краудсорсинг як інструмент менеджменту: приклади вирішення місцевих проблем / Карий О. І., Панас Я. В. // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2016. – № 847. – С. 213–219.
5. Офіційний сайт «Спільнокошт» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://biggggidea.com/
6. Офіційний сайт «Українська біржа благодійності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ubb.org.ua/
7. Офіційний сайт «На старте» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://na-starte.com/about
8. Сагатовский В. Н. Основы систематизации всеобщих категорий. Томск. 1973. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sagatovskij.ucoz.ru/index/obo_mne/0-5
9. Складові краудекономіки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://crowdsourcingweek.com/ blog/5ps-of-the-crowd-economy/
10. Елементи краудфандингу. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://igniteintent.wordpress.com/2013/08/07/5-ps-of-crowdfunding/
References (International): 1. Barylyuk I. V., Rubaxa M. V. (2013). Diagnostyka vplyvu faktoriv ekonomichnogo seredovyshha na formuvannya finansovogo kapitalu kompanij [Diagnosis of the influence of factors of the economic environment on the formation of financial capital of companies]. Finance of Ukraine. – p. 104–117. [in Ukrainian].
2. Howe J. (2006). On the rise of crowdsourcing. Retrieved from: http://www.crowdsourcing. org/editorial/jeff-howe-on-the-rise-of-crowdsourcing/4749.
3. Kuzmin O., Skybinskyi O., Ugolkova O. (2016). Crowdfunding: essence, value and typology. Sumy: Marketynh i menedzhment [Marketing and Management of Innovations]. – p. 170–180.
4. Karyy O. I. (2016) Kraudsorsyng yak instrument menedzhmentu: pryklady vyrishennya miscevyx problem [Crowdsourcing as a management tool: examples of solutions to local problems]. Lviv: Bulletin of Lviv Polytechnic National University. – p. 213–219. [in Ukrainian].
5. The official site of «Spilnokosht» (2017). Retrieved from: https://biggggidea.com/
6. The official site of «UBB» (2017). Retrieved from: https://ubb.org.ua/
7. The official site of «Na starte» (2017). Retrieved from: https://na-starte.com/about
8. Sagatovskyj V. N. (1973). Osnovy systematyzacyy vseobshhyx kategoryj. [Fundamentals of systematization of general categories]. Tomsk. Retrieved from: http://sagatovskij.ucoz.ru/index/obo_mne/0-5[in Russian].
9. 5p of crowdeconomy (2016). Retrieved from: http://crowdsourcingweek.com/blog/5ps-of-the-crowd-economy/
10. The elements of crowdfunding (2016). Retrieved from: https://igniteintent.wordpress.com/2013/08/07/5-ps-of-crowdfunding/
Content type: Article
Appears in Collections:Проблеми економіки та управління. – 2017. – №873



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.